کدام درجه یخچال سردتر است؟【یخچال های جدید و قدیم】

کدام درجه یخچال سردتر است؟ شاید سردترین درجه یخچال را به این دلیل می خواهید که دمای آن را برای سالم ماندن مواد غذایی، به صورت بهینه تنظیم کنید.

کدام درجه یخچال سردتر است؟ شاید سردترین درجه یخچال را به این دلیل می خواهید که دمای آن را برای سالم ماندن مواد غذایی، به صورت بهینه تنظیم کنید.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا یخچال شما به اندازه کافی سرد است؟ یا برعکس، چیزی را بیرون آورده اید و متوجه شده اید که کمی یخ زده به نظر می رسد؟ همه ما برای تازه و خنک نگه داشتن مواد غذایی خود به یخچال فریزر متکی هستیم.

یخچالی که روی دمای صحیح تنظیم شده باشد، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد و مطمئن می شوید که مواد غذایی برای مدت طولانی تازه می ماند.

اما این دمای صحیح چه دمایی است؟ اگر یخچال شما دارای صفحه شماره‌دار باشد، باید آن را به کدام سمت بچرخانید؟ یا اگر نمایشگر یخچال، به صورت دیجیتالی و لمسی است، چگونه باید دما را تنظیم کنیم؟ پس این مقاله از تعمیر اوکی را تا انتها بخوانید تا جواب سوال های خود را پیدا کنید.

کدام درجه یخچال سردتر است؟

درجه استاندارد یخچال بین +1 تا +8 درجه سانتیگراد می باشد. سردترین درجه یخچال عدد 1 و گرمترین تنظیم درجه یخچال عدد 8 می باشد. پس هرچقدر به صفر نزدیک تر شویم، دمای یخچال کاهش پیدا کرده و هر چقدر، عدد از صفر بزرگ تر باشد، دمای یخچال نیز گرم تر خواهد بود.

اما تنظیم دمای  یخچال بر روی این اعداد در یخچال های قدیمی و جدید کاملا بر عکس می باشد. در ویدیوی زیر به صورت تصویری این موضوع را به صورت کامل، شرح داده ایم، پس حتما این ویدیو را تماشا کنید.

سردترین درجه یخچال در یخچال های قدیمی

در یخچال های قدیمی که درجه گردان داشتند، عدد 1 نمایانگر گرمترین درجه و عدد 8 یا 9 نمایانگر سردترین حالت یخچال بود. در صورتی که درجه یخچال شما هم به صورت گردان می باشد، حتما این نکته مهم را در نظر داشته باشید

تنطیم دمای یخچال در یخچال های قدیمی

سردترین درجه یخچال در یخچال های جدید

اما برعکس یخچال های قدیم، در یخچال های جدید که دارای صفحه نمایشگر دیجیتال هستند، این اعداد بر عکس می باشد. یعنی هر چقدر عدد روی نمایشگر، کمتر باشد، دمای یخچال نیز سردتر و هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، دمای یخچال نیز گرمتر خواهد بود.

تنظیم دمای یخچال در یخچال های جدید

سردترین درجه یخچال در سایر مدل ها

اما ممکن است مدل یخچال شما طوری باشد که تنظیم درجه آن نه به صورت گردان و نه اعداد دیجیتالی که در بالا ذکر کردیم باشد. در این حالت، معمولا آیتمی که حالت مینیمم Min را نشان می دهد، بیانگر گرم بودن یخچال و حالت ماکزیمم، بیانگر بیشترین درجه سردی یخچال می باشد.

در تصویر زیر می توانید یک نمونه از یخچال هایی که تنظیمات متفاوتی برای دما دارد را مشاهده کنید.

تنظیم دمای یخچال در سایر مدل ها

کدام درجه فریزر سردتر است ؟

حداقل و حداکثر دمای فریزر طبق استاندارد بین ۱۴- تا ۲۵- درجه سانتیگراد می باشد.
سردترین درجه فریزر برای حفظ سلامت مواد غذایی بین 15- الی 18- مناسب بوده که باعث میشود مواد منجمد زود فاسد نشوند.
اگر مواد غذایی سریع مصرف میشوند دمای 15- درجه کافی است، زیرا سرمای خیلی زیاد مثل 25- درجه باعث کارکرد زیاد موتور میشود.

چگونه دمای یخچال را تنظیم کنیم ؟

هنگامی که یخچال خود را روی دمای ایمن قرار می دهید، از مواد غذایی در برابر فاسد شدن محافظت می کنید و حتی آن را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارید. همه یخچال ها متفاوت هستند، بنابراین هر مدل دارای سیستم کنترل دمای متفاوتی می باشد.
برای تغییر تنظیمات دمای یخچال و فریزر باید یکی از دکمه های زیر را روی دستگاه خود پیدا کرده و دما را به تدریج تنظیم کنید تا یخچال خود را به دمای دقیق و پایداری برسانید که مواد غذایی شما را ایمن نگه دارد:

تنطیم دمای یخچال Fridge ، Ref ، controlFridge ، tempRef
تنطیم دمای فریزر Frz ، Freezer، Freezer control ، Freezer temp

باکتری های عامل بیماری در دمای بالای 40 درجه فارنهایت رشد می کنند. برای کند کردن رشد باکتری ها و ایمن نگه داشتن مواد غذایی برای مصرف، توصیه می شود که یخچال خود را در دمای ایده آل بین ۳۵ تا ۳۸ درجه فارنهایت (۲ تا ۳ درجه سانتیگراد) تنظیم نمائید.

تغییر درجه یخچال در تابستان و زمستان

بر خلاف باور عمومی، تغییرات ساده در دمای محیط که با تغییر هر فصل ایجاد می شود و دمای گرم خانه در تابستان یا دمای سردتر خانه در زمستان تاثیری روی دمای داخل یخچال ندارد.
باز کردن مکرر درب می تواند باعث گردش هوا داخل کابین شده و دمای آن را تغییر دهد. همچنین باز بودن نوار دور درب یخچال نیز می تواند منجر به تغییر دمای داخلی شود.

تنظیم دمای یخچال و فریزر به تابستان و زمستان ارتباطی نداشته و لزومی برای تنظیم درجه یخچال و فریزر در تابستان و زمستان وجود ندارد، اما اگر ترجیح شما برای تابستان، مواد خوراکی و نوشیدنی خنک تر است، میتوانید سردترین درجه یخچال را تنظیم نمائید.

تست دما با دماسنج

برای تست دما یک دماسنج یخچال بخرید. اکثر یخچال ها دماسنج داخلی ندارند، پس بهترین چیز را انتخاب کنید. هر زمان که نیاز به بررسی دما داشتید آن را داخل یخچال قرار دهید. به دنبال دماسنج‌های فولادی ضد زنگ باشید که احتمال شکستن آن‌ها کمتر از دماسنج‌های شیشه‌ای است. بیشتر دماسنج های یخچال در فریزر نیز کار می کنند.

دماسنج را در قفسه وسط یخچال قرار دهید. به خاطر داشته باشید که دمای یخچال در همه جا ثابت نیست. همیشه برخی نقاط گرم و برخی نقاط سرد وجود دارد، بنابراین از قفسه مرکزی استفاده کنید تا دقیق ترین دمای ممکن را بدست آورید.

دمای دماسنج را حداقل بعد از 5 ساعت بخوانید. دما به شما ایده می دهد که چه تنظیماتی باید انجام شود تا یخچال شما در بهترین حالت کار کند. دمای ایده آل بین 35 تا 38 درجه فارنهایت (2 تا 3 درجه سانتیگراد) است. هر چیزی در دمای 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) یا کمتر ایمن در نظر گرفته می شود.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان