چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟

چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟

داشتن اجاق گاز فوق العاده مفید است. اگر از اجاق گاز خود به خوبی مراقبت کنید، پخت و پز روی آن دلچسب و لذت بخش خواهد بود. با این حال گاهی اوقات یکی یا چند تا از شعله های آن روشن نمی شود. اینجاست که مشکل اصلی به وجود می آید. روشن نشدن شعله ی اجاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما سوال اینجاست که چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟ در این بخش چند دلیل مهم در مورد روشن نشدن آن را بررسی می کنیم.

بیشتر بدانید : نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

قطع شدن اجاق گاز یا بسته بودن شیر گاز

قبل از هر چیز اتصال اجاق گاز به برق را بررسی کنید. این عدم اتصال ممکن است به هر دلیلی مانند محکم نبودن دو شاخه در پریز یا قطعی سیم یا..به وجود آمده باشد. بنابراین ابتدا بررسی کنید آیا به برق وصل است یا خیر. نکته ی دوم که ممکن است علت روشن نشدن شعله شود قطعی و کمبود گاز است. بنابراین در مرحله ی بعد از باز بودن شیر گاز و برقرار بودن جریان گاز اطمینان حاصل کنید.

ترموکوپل و چراغ پیلوت

در اجاق گاز و بسیاری از وسایل گازسوز قطعه ای به نام ترموکوپل وجود دارد که مولد جریان الکتریکی است. این وسیله از نظر ایمنی برای اجاق  بسیار حیاتی است.  زمانی که یکی از قطعات این  دستگاه به خوبی کار نکند، ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع از روشن شدن آن می گردد. برای تست ترموکوپل، ولوم گاز را گرفته و به مدت چند ثانیه نگه دارید، در صورتی که شعله ی گاز روشن باقی نماند. دلیل خرابی ترموکوپل است و باید تعمیر یا تعویض شود.

برخی از مدل های اجاق گاز دارای چراغ پیلوت هستند. این قطعه به صورت یک شعله ی کوچک در داخل کابینت اجاق است. وقتی سوئیچ را می چرخانید، برای روشن شدن گاز یک خط به چراغ راهنما وصل می شود. در صورتی که چراغ راهنما در حالت روشن باقی نماند، شعله ی گاز نیز روشن نمی ماند.

چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟

در روشن نشدن شعله اجاق گاز، شل شدن الکترود ها نیز می تواند دخیل باشد. الکترود ها در گاز وظیفه ی ایجاد جرقه برای روشن شدن شعله را دارند. به دقت آن ها را بررسی کنید در صورتی که شل یا جا به جا شده باشند باعث ایجاد مشکل می شوند. در صورت جا به جا شدن یا شل بودن الکترود الکتریکی، آن را در جایش محکم کنید و دوباره تست کنید.

درپوش مشعل یا شیر مسدود شده اجاق گاز

گاهی اوقات ممکن است دریچه و درپوش های اجاق گاز کثیف شده باشند و این مسئله باعث روشن نشدن آن شود. این کثیفی ممکن است به دلیل باقی مانده ی غذا باشد. گاز از طریق شیار هایی در قسمت زیر درپوش به مشعل می رسد. در صورت مسدود شدن آن، گاز قادر به عبور کردن از آن نیست. در این صورت قادر به تشکیل حلقه ی شعله توسط جرقه زن نمی شود.

با شستن درپوش مشعل به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید. کمی آب گرم، صابون و یک برس نرم به سرعت درپوش مشعل را پاک می کند. می‌توانید از این روش برای تمیز کردن سایر قسمت ‌های کثیف اجاق نیز استفاده کنید. بررسی کنید که شیر صاف باشد، سپس درپوش مشعل را برگردانید و دوباره مشعل خود را تست کنید.

شکاف مشعل در موقعیت اشتباه

احتمال دیگر روشن نشدن مشعل اجاق گاز این است که درپوش مشعل در موقعیت اشتباه قرار گرفته باشد. در برخی از اجاق‌ ها می‌توان درپوش مشعل را تعویض کرد تا شیر و شیار ها روی هم قرار نگیرند. سعی کنید درپوش های مشعل را در بالای هر مشعل بررسی کرده و به درستی بچرخانید، سپس دوباره تست کنید. اگر به درستی قرارگرفته باشند شعله ی مشعل باید به رنگ آبی درخشان باشد.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان