نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل اجاق گاز یک وسیله ایمنی است که روی هر شعله ی اجاق گاز نصب می شود. در اجاق گاز ها، کوره‌ ها و آبگرمکن‌ ها، و در برخی خشک‌کن‌ ها، شومینه ها و بخاری ها وسیله‌ ی ایمنی به نام ترموکوپل دارد. ترموکوپل اجاق گاز یک حسگر حرارتی است که در صورت خاموش شدن شعله اصلی یا کمکی، گاز را خاموش می‌کند. وسایل گازسوز جدید تر دارای جرقه زنی هستند که در صورت نیاز شعله  را روشن می کنند. دراین مطلب نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز را به شما آموزش می دهیم.

 ترموکوپل اجاق گاز که به عنوان یک وسیله ایمنی عمل می کند، با خاموش شدن شعله، جریان گاز را قطع می کند. در واقع یک سنسور حرارتی متصل به یک شیر برقی است. هنگامی که سنسور توسط شعله پیلوت گرم نمی شود، شیر برقی خط تغذیه گاز را می بندد. وقتی که ترموکوپل از کار می افتد، شعله روشن نمی ماند. این مشکل ممکن است به علت خرابی یا شکستگی ترموکوپل باشد که باید تعویض شود. ترموکوبل یک مبدل حرارت به الکتریسیته است

تست کردن ترموکوپل اجاق گاز

  برای تعویض ترموکوپل اجاق گاز، باید اجاق گاز را باز کنید. سپس باید ترموکوپل را شناسایی کنید اما نکته ی مهم قبل از برداشتن آن این است که ارتباط الکتریکی آن را بررسی کنید. گاهی اوقات وجود یک ارتباط نادرست برای ایجاد مشکل کافی است. سپس فیش اتصال را که روی شیر اطمینان پیدا می کنید بردارید و کنتاکت ها را به خوبی تمیز کنید. باید تماس روی شیر اطمینان را نیز تمیز کنید. زمانی که مطمئن شدید دیگر تماس کاذب بین شیر و ترموکوپل وجود ندارد. برای تمیز کردن کنتاکت ها می توانید از استون ساده یا تینر استفاده کنید. پس از تمیز کردن، ترموکوپل را دوباره وصل کنید و تست کنید. برای انجام این کار، باید به طور موقت مشعل اجاق گاز را که مربوط به ترموکوپل معیوب است، سر جایش بگذارید و سعی کنید آن را روشن کنید. البته که برای تست کردن بوبین شیر میتوانید از یک باتری قلمی استفاده کنید.

رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز

در تست ترموکوپل اجاق گاز اگر مشعل روشن بماند، به این معنی است که مشکل از تماس اشتباه بوده است. بنابراین می‌توانید اجاق گاز را دوباره مانند اول ببندید. در 90 درصد موارد، مشکل ناشی از تماس کاذب است، اما اگر بعد از بررسی و تست باز هم کار نکرد. می‌توانید ترموکوپل مشعل دیگری را جدا کرده و روی مشعل معیوب آزمایش کنید. برای جدا کردن ترموکوپل به یک آچار 8 و 10 میلی متری نیاز دارید. با آچار 10 میلی متری باید ترموکوپل را باز کنید، و با آچار 8 میلی متری قالب بالایی را باز کنید. اگر با ترموکوپل جایگزین مشعل روشن می ماند، مشکل از ترموکوپل اجاق گاز است، بنابراین فقط باید یک عدد ترموکوپل جدید بخرید و آن را تعویض کنید.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

در این بخش باید ترموکوپل اجاق گاز را تعویض کنید. بعد از نصب ترموکوپل جدید یک آزمایش میدانی برای درست کار کردن آن انجام دهید. اگر همه چیز خوب کار کرد مشکل برطرف شده است. اگر مشعل با ترموکوپل جدید روشن نمی ماند، اتصال را بررسی کنید. در زیر مراحل تعویض ترموکوپل اجاق گاز آورده شده است:

مرحله 1: سرب مسی و مهره اتصال رزوه دار، به خط گاز را باز کنید.

مرحله 2: زیر براکت نصب در لوله ترموکوپل، مهره براکت که لوله را در جای خود نگه می دارد باز کنید.

مرحله 3: یک ترموکوپل جدید را در سوراخ براکت قرار دهید، لوله فولادی باید رو به بالا و سری مسی رو به پایین باشد.

مرحله 4: زیر براکت، مهره براکت را روی لوله پیچ کنید. مهره اتصال را به محل اتصال رزوه ای که سرب مسی به خط گاز متصل می شود فشار دهید. مطمئن شوید که محل اتصال تمیز وخشک است.

مرحله 5: مهره را محکم در جای خود پیچ کنید، اما آن را بیش از حد سفت نکنید. هر دو مهره براکت و مهره اتصال باید فقط کمی سفت تر از حد سفت شدن با دست باشند.


مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان