چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟ آیا تا کنون صدای یکسره جرقه زدن اجاق گاز را شنیده اید؟ شاید برای بعضی افراد این صدا کمی ترسناک به نظر برسد و تصور کنند که هر لحظه ممکن است اتفاق بدی رخ دهد! اما جرقه زدن فندک گاز علت های مختلفی دارد که بعضی از آنها اصلاً مشکل بزرگی نیستند و به راحتی برطرف خواهند شد.

یکی از مشکلات اجاق گاز برقی، یکسره جرقه زدن فندک است.

اگر شما هم میخواهید بدانید چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

ورود آب یا مواد شوینده، رایج ترین دلیل یکسره جرقه زدن فندک گاز

ممکن است علت جرقه زدن یکسره گاز، وارد شدن رطوبت به جعبه فندک باشد. زمانی که گاز را توسط آب یا مواد شوینده تمیز می کنید، ممکن است مقداری از آن وارد فندک شده و فندک دچار اتصالی شود. به این ترتیب سنسورهای ایمنی فعال می شوند و پیلوت و جرقه زن یکسره کار می کنند.

در این مواقع، آبِ پیلوت را توسط دستمال بگیرید و با کمک سشوار، رطوبت باقی مانده را خشک کنید.

وجود ماده غذایی در محفظه فندک

گاهی علت جرقه زدن فندک گاز وجود مواد غذایی داخل آن است. معمولاً زمانی که غذا یا مایعات روی گاز سر می رود، مقداری از آنها به داخل گاز نفوذ کرده و فندک را نمناک می کنند. در این حالت شاهد یکسره جرقه زدن گاز هستیم.

نوسانات جریان برق

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟ اگر دو مورد قبلی، دلیل یکسره جرقه زدن فندک گاز نبودند، به سراغ برق گاز می رویم. قطع و وصل شدن جریان برق به بسیاری از لوازم برقی خانه، از جمله اجاق گاز برقی صدمه میزند. اگر برق منطقه دچار نوسان شود، احتمال دارد فندک اتصالی کرده و به طور مدام جرقه بزند و یا اینکه بسوزد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل هنگام نوسان در جریان برق از اجاق گاز استفاده نکنید و ترجیحاً یک ترانس تعبیه کنید تا جریان برق توسط آن کنترل شود.

مشکل در الکترود و ماژول

یکی دیگر از علت های جرقه زدن فندک گاز خرابی ماژول و الکترود است. در این شرایط هیچ راهی جز تعویض این دو قطعه وجود ندارد.

وجود جرم و غذا در اطراف اجاق گاز؛ علت جرقه زدن یکسره گاز

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟ اجاق گاز یکی از وسایلی است که هر روز از آن استفاده می شود؛ بنابراین زودتر آلودگی را به خود جذب می کند. ممکن است مواد غذایی در اطراف فندک باقی بمانند و عملکرد فندک را مختل سازند. این امر باعث جرقه زدن فندک گاز می شود.

گاهی اوقات نفوذ مواد غذایی و آب می تواند دلیل جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی باشد.

برای تمیز کردن گاز سعی کنید آب و مواد شوینده وارد آن نشود.

اقدامات لازم هنگام جرقه زدن فندک گاز

1- به محض یکسره جرقه زدن فندک گاز، سریعاً دوشاخه را از پریز بکشید. با این عمل از سوختن ترانس جلوگیری می شود و اجاق گاز متحمل خسارت بیشتر نخواهد شد.

2- هرگز برق اجاق گاز را قطع و وصل نکنید. خارج کردن دوشاخه از پریز و وارد کردن دوباره آن باعث می شود دستگاه آسیب ببیند.

3- در صورتی که مطمئن هستید علت جرقه زدن یکسره گاز نفوذ مواد غذایی یا آب هنگام شستشو است، گاز را تمیز کرده و خشک کنید. اما اگر دلیل جرقه زدن فندک گاز را نمی دانید، به هیچ وجه خودتان دست به کار نشوید و از تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

تعمیر اجاق گاز را به تعمیرکار ماهر بسپارید.

راه هایی برای جلوگیری از جرقه زدن فندک گاز

  • برای تمیز کردن گاز، لازم نیست تمام قطعات را زیر شلنگ آب بشویید. بلکه تنها با اسپری کردن ماده تمیزکننده و یک دستمال نمناک، می توان گاز را به خوبی تمیز کرد.
  • دکمه فندک را به مدت طولانی نگه ندارید.

مواظب باشید غذا روی گاز سر نرود! نفوذ مواد غذایی علت جرقه زدن یکسره گاز است.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان