علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز

فندک اجاق گاز از سری قطعاتی است که در اجاق گاز ها تعبیه میشود و روشن کردن آن را سهل میکند. تنها کافیست دکمه فندک اجاق گاز را فشار دهید تا به کمک جرقه‌اش اجاق گاز را روشن کنید. اما گاهی اوقات به علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز شما نیازمند کبریت و یا فندک میشوید!

برای رفع این مشکل در ابتدا باید علت را مورد بررسی قرار دهید. چه عواملی باعث میشود که فندک اجاق گاز جرقه نزند؟

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز

در ابتدا علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز کشف کنید

جرقه نزدن فندک اجاق گاز تنها به یک یا دو مورد ختم نمیشود. موارد بسیاری وجود دارد که قادرند علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز را توضیح دهند. در ادامه به بررسی دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز میپردازیم. پس از بررسی دقیق آنها میتوانید محتمل‌ترین علت را کشف کرده و سپس به تعمیر فندک اجاق گاز بپردازید.

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز و فعال بودن قفل کودک

امروزه در صنعت ساخت تجهیزات آشپزخانه در بسیاری از اجاق گاز ها قفل کودک تعبیه میشود. قفل کودک خطرات ناشی از دست زدن کودک به اجاق گاز را صفر میکند. زمانی که در اجاق گاز قفل کودک فعال باشد فندک اجاق گاز جرقه نمیزند. جرقه نزدن فندک اجاق گاز زمانی که قفل کودک فعال است هم امنیت را برای کودک و هم برای خانه فراهم میکند. برای غیرفعال‌کردن قفل کودک کافیست دکمه‌های مربوط به آن را فشار دهید.

سَری فندک مرطوب است

مرطوب‌بودن شعله‌های اجاق میتواند مانع جرقه زدن فندک اجاق گاز شود. سرریز شدن آب کتری، سرریز شدن مایعاتی مانند شیر و یا شستن اجاق گاز جزو دلایلی هستند که شعله‌ها را مرطوب میکنند. زمانی که شعله‌ها مرطوب باشد قسمت سری فندک با رطوبت گرفته میشود و فندک اجاق گاز جرقه نمیزند. برای خشک کردن سریع شعله‌ها، اجاق گاز را به کمک کبریت روشن کنید. سپس شاهد جرقه زدن فندک اجاق گاز خواهید بود.

فندک اجاق گاز جرقه نمیزند

سَری فندک کثیف و مسدود شده است

از دیگر مواردی که میتوان به عنوان جرقه نزدن در فندک اجاق گاز مطرح کرد، مسدود شدن سَری فندک با انواع مواد غذایی مانند روغن است. اگر سَری فندک با چنین موادی مسدود شده باشد جرقه نمیزند. برای پاک‌کردن سَری فندک از انواع شوینده‌های مخصوص اجاق گاز استفاده کنید. تمیزکردن اجاق گاز با استفاده از شوینده‌های دیگر مانند مایع ظرفشویی توصیه نمیشود. چرا که شوینده‌های غیر استاندارد آسیب‌های بیشتری به سَری فندک وارد کرده و دراز مدت آن را از کار می‌اندازد.

اتصالات فندک اجاق گاز جدا شده است

فندک اجاق گاز به کمک برق کار میکند. اگر اتصالات الکتریکی فندک اجاق گاز قطع شده باشد، فندک اجاق گاز جرقه نمیزند. قطع شدن اتصالات فندک اجاق گاز دلایل بیشماری میتواند داشته باشد. یکی از این دلایل وصل‌نبودن دو شاخه به پریز برق است. گاهی اوقات پس از جابجایی محل اجاق گاز، وصل‌کردن دوشاخه به پریز را فراموش میکنید! از دیگر آن دلایل میتوان به قطع‌شدن سیم کشی اشاره نمود. اگر سیم اتصال در قسمتی از مسیر قطع شده باشد، فندک اجاق گاز جرقه نمیزند. برای تعمیر سیم کشی فندک اجاق حتما از یک نفر تکنسین ماهر کمک بگیرید و خودتان دست به کار نشوید.

فندک اجاق گاز نیم سوز شده است

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز میتواند به دلیل نیم‌سوز‌شدن آن باشد. زمانی که طول عمر مفید فندک اجاق گاز رو به اتمام باشد، نیم‌سوز میشود. نیم‌سوز‌شدن فندک اجاق گاز باعث قطع و وصل شدن فندک و در نهایت خراب‌شدن آن میشود. اگر فندک نیم سوز شده باید تعویض شود. تعویض کردن فندک اجاق گاز تنها باید توسط تکنسین صورت بگیرد. چرا که ممکن از در حین تعویض فندک به اتصالات الکتریکی آن آسیب وارد کنید.

به تعویض و تعمیر فندک اجاق گاز فکر کنید اگر از هیچ یک از موارد فوق نتیجه گرفتید باید به تعویض فندک فکر کنید. تعویض آخرین مرحله‌ای است که میتواند علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز را رفع کند. فندک جدیدی که برای اجاق گاز میخرید باید با برند اجاق گازتان مطابقت داشته باشد. توصیه میکنیم به سراغ خرید فندک های ارزان قیمت و غیر اورجینال نروید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان