نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز

نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز

روشن‌کردن اجاق گاز فردار در حالی که جرقه زن خراب شده باشد قدری سخت است. از این رو با یادگیری نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز میتوان این مشکل را به راحتی حل کرد. تعمیر جرقه زن اجاق گاز بسیار راحت است و تنها نیازمند تعویض جرقه زن خراب شده با جرقه زن جدید است. البته تعویض جرقه اجاق گاز مراحل متعددی دارد. با بررسی و پیروی از این مراحل، آن هم به صورت گام به گام، میتوانید به تعویض جرقه اجاق گاز بپردازید.

در ادامه قصد داریم به صورت گام به گام نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز را آموزش دهیم.

آماده سازی برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز

پیش از اقدام به تعمیر جرقه زن اجاق گاز باید مراحل آماده سازی را طی کنید. این مراحل هم شامل آماده سازی اجاق گاز و هم شامل آماده سازی تجهیزات مربوطه میشود.

آماده سازی های لازم برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز به این شرح است:

  • یک عدد جرقه زن جدید خریداری کنید. این جرقه زن باید منطبق با برند اجاق گازتان باشد. توصیه میکنیم از خرید جرقه زن های دست دوم و یا تقلبی خودداری کنید
  • با توجه به پیچ های اجاق گاز، مناسب ترین پیچ گوشتی ها را تهیه کنید
  • تمامی اتصالات اجاق گاز را جدا و یا به صورت کامل قطع کنید. اتصالات شامل شیر گاز و دوشاخه برق میشود. این اقدامات جز مواردی هستند که مستقیما با قضیه ایمنی در کار سروکار دارند

نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز

گام اول: جداسازی صفحه اجاق گاز

اولین گام و نکته در نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز، جداسازی صفحه آن است. برای جداسازی صفحه ابتدا تمامی اجزای فلزی جداشونده که روی صفحه اجاق گاز قرار دارند را جدا کنید. این اجزا شامل مشعل‌ها و شبکه‌های فلزی میشوند. صفحه اجاق گاز به کمک گیره هایی محکم میشود که از طرفین به سمت داخل خم شده اند. برای آزاد سازی این گیره ها کافیست از پیچ گوشتی و یا هر وسیله دیگر به عنوان اهرم استفاده کنید. با یک فشار کوچک میتوان صفحه اجاق گاز را جدا کرد. برای آنکه امر جداسازی صفحه راحت باشد، بهتر است محل گیره ها را شناسایی کنید و از اهرم در محلی در نزدیکی گیره ها استفاده کنید. اگر جنس صفحه اجاق گاز حساس است و یا به راحتی خم میشود، بهتر است از شخص دیگری کمک بخواهید تا در جداسازی صفحه همراهی تان کند. جداسازی صفحه اجاق گاز از دو طرف از ایجاد آسیب به صفحه جلوگیری خواهد کرد.

تعویض جرقه اجاق گاز

گام دوم: برداشتن منیفولد کنترل و جداسازی جرقه زن قدیمی

این مرحله دومین گامی است که در زمینه نحوه تعویض جرقه زن اجاق گاز بررسی میشود. برای برداشتن منیفولد کنترل باید درب فر را به طور کامل باز کنید تا آزادی عمل بیشتری داشته باشید. به کمک یک عدد پیچ گوشتی مناسب پیچ هایی را که در زیر منیفولد کنترل قرار دارند را باز کنید و منیفولد کنترل را به طور کامل بیرون بکشید. توجه داشته باشید که گم کردن پیچ های منیفولد کنترل دردسری دیگر به مشکلتان اضافه خواهد کرد. از این رو حواستان به پیچ های منیفولد کنترل باشد.

پس از جداسازی منیفولد کنترل به سراغ برداشتن جرقه زن قدیمی بروید. جرقه زن قدیمی و تمامی اتصالات مربوط به آن را جدا کنید. این اتصالات شامل انواع پیچ ها و سیم‌های قرمز رنگ میشود. هنگام باز کردن پیچ‌ها و جداسازی سیم ها بهتر است ترتیب آنها را کاملا به یاد بسپارید.

گام سوم: جای گذاری جرقه زن جدید و اتصال منیفولد کنترل برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز

جایگذاری جرقه زن جدید آخرین مرحله تعویض جرقه اجاق گاز است. به همان ترتیبی که جرقه زن قدیمی را جدا کرده اید، جرقه زن جدید را نصب کرده و پیچ های آن را محکم کنید. در این مرحله وصل کردن سیم‌ها به ماژول جرقه زن را فراموش نکنید. سپس منیفولد کنترل را نصب و پیچ ها را محکم کنید.

باید بدانید که…تعمیر جرقه زن اجاق گاز امر پیچیده‌ای است و امکان انجام دادن آن توسط شخصی که در این زمینه هیچ سر رشته ای ندارد قدری سخت است. چنانچه پس از انجام دادن مراحل فوق موفق به تعمیر جرقه زن اجاق گاز نشدید، با یک تکنسین ماهر در این زمینه تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان