علت جمع شدن آب روی یخچال

علت جمع شدن آب روی موتور یخچال

علت جمع شدن آب روی موتور یخچال چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. پیدا کردن یک گودال آب زیر یخچال شما مطمئنا نشانه ی خوبی از سلامت یخچال نیست. مسلما در این حالت می خواهید بدانید که دلیل این موضوع چیست؟ خبر خوب این است که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. در واقع در گام اول لازم است تا دلیل جمع شدن آب روی موتور یخچال را پیدا کنید و سپس به حل این مشکل بپردازید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل جمع شدن آب روی موتور یخچال بپردازیم.

علت جمع شدن آب روی یخچال

یخچال چگونه کار می کند؟

در ابتدا لازم است کمی با ساز و کار کارکرد یخچال آشنا شویم. اصول کلی کارکرد یخچال بر این اساس استوار است که برای تبخیر یک مایع نیاز به جذب گرما است. بنابراین برای از بین بردن گرما و ایجاد سرما لازم است تا آب را تبخیر کنید. در واقع، کمپرسور یخچال مایع خنک کننده موجود در لوله های سیم پیچ یخچال را از مایع به گاز تبدیل می کند تا در نتیجه آن هوای سرد به وجود بیاید. اما سوال این است که اگر مایع خنک کننده در لوله ها باقی می ماند، پس چگونه آب می تواند وارد یخچال شود؟

علت جمع شدن آب روی موتور یخچال چیست؟

به صورت کلی اصلی ترین علت جمع شدن آب روی موتور یخچال، میعان آب یخچال است. وقتی شما درب یخچال را به صورت مکرر باز و بسته کنید یا اینکه غذاها را در حالت گرم درون یخچال قرار دهید، باعث می شود تا کمپرسور یخچال بیشتر کار کند و در نتیجه فرآیند میعان بیش تر از حد معمول رخ دهد. اگر چند قطره پشت یخچال مشاهده کردید جای نگرانی نیست اما اگر آب به مقدار زیاد جمع شده است باید عیب یابی را شروع کنید. در ادامه به برخی از دلایل اصلی جمع شدن آب روی موتور یخچال می پردازیم.

جمع شدن آب روی موتور یخچال

یخ ساز خود را بررسی کنید

یکی از علت های جمع شدن آب روی موتور یخچال، مشکل در یخ ساز یخچال است. یخ ساز یخچال می تواند به دلیل شل بودن مسیر انتقال جریان آب باعث نشتی آب در یخچال شود. برای حل مشکل کافی است تا یخ ساز را بررسی کنید و در صورت شل بودن شیر آب، آن را سفت کنید تا مشکل حل شود.

تراز نبودن یخچال

یکی دیگر از علت های اصلی جمع شدن آب روی موتور یخچال، تراز نبودن آن است. اکثر مردم فکر میکنند که یخچال باید کاملا تراز باشد. اما جالب است بدانید که این طور نیست. به صورت کلی جلوی یخچال باید در حدود 5/0 اینچ بالاتر از پشت آن باشد. این کار باعث می شود تا مایع خنک کننده به خوبی جریان یابد. در اکثر یخچال ها، برای تراز کردن یخچال می توانید از پایه های آن استفاده کنید. برای تنظیم بهتر کافی است از دفترچه راهنمای یخچال کمک بگیرید.

سایر دلایل جمع شدن آب روی موتور یخچال

اگر با تراز کردن یخچال مشکل حل نشود، باید سراغ علت های دیگری بروید که شاید کمی تخصصی تر باشد. مسدود بودن زه کشی یخچال می تواند باعث جمع شدن آب روی موتور یخچال شود. برای رفع مسدودی کافی است تا با آب گرم آن را تمیز کنید تا آشغال های موجود در آن تمیز شود. مورد بعدی مشکل در سینی تخلیه آب یخچال است. این سینی ها که در نزدیکی موتور یخچال قرار دارند گاهی در اثر شکسته شدن یا جا به جا شدن، آب را روی موتور یخچال می ریزند. برای این کار کافی است تا سینی را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

2 پاسخ

  1. درودبرشما..یخچال فریزرناسیونال زاپنی .بعدتعمیرات وتعویض سنسورها فریزربین دمای منفی 21 ومثبت 13 خاموش وروشن میشود.واین باعث آب شدن یخ موادمیشود چکاربایدکرد؟

    1. سلام آقای رضا روزتون بخیر
      اول عذرخواهی میکنم که با تاخیر طولانی دارم پیامتون رو پاسخ میدم
      امیدوارم مشکل حل شده باشه
      چون موردی که مطرح کردید قطعا نیاز به مراجعه و بررسی توسط تکنسین داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان