چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

آیا می دانید علت نچرخیدن دیگ لباسشویی چیست و چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟ این مشکل ممکن است در ماشین لباسشویی قدیمی یا جدید در هنگام خشک کردن و یا آبکشی رخ دهد.

اگر با این مشکل روبرو شده اید، با ما همراه باشید تا علت این که چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد را بررسی کنیم.

چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

ظرفیت بیش از حد مجاز لباس

گاهی اوقات ساده ترین پاسخ به اینکه چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد، مقدار بیش از ظرفیتِ لباس، داخل آن است. هر ماشین لباسشویی ظرفیت مجازی دارد (7 کیلو، 9 کیلو،…) که باید با توجه به گنجایش لباس از آن استفاده کرد.

مسدود شدن پمپ تخلیه، علتی برای نچرخیدن دیگ لباسشویی

یکی دیگر از دلایل نچرخیدن ماشین لباسشویی، انسداد پمپ تخلیه می باشد. زمانی که مانعی داخل لوله خروجی یا ورودی را مسدود کرده باشد با مشکل نچرخیدن لباسشویی روبرو خواهیم شد. معمولاً سکه، پرز لباس، سنجاق و تزئینات لباس، پمپ تخلیه را مسدود می کنند.

مشکل در سوئیچ درب

اگر می خواهید بدانید چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد درب آن را کنترل کنید. زمانی که میکروسوئیچ درب خراب باشد، چرخش ماشین لباسشویی با مشکل مواجه خواهد شد. از بسته بودن درب لباسشویی اطمینان پیدا کرده و قفل آن را چک کنید.

معیوب بودن تسمه موتور، رایج ترین دلیل نچرخیدن ماشین لباسشویی

معیوب بودن تسمه یکی از دلایل نچرخیدن لباسشویی است.

تسمه قطعه ایست که قدرت را از موتور به دیگ لباسشویی منتقل می کند و روی قرقره چرخاننده دیگ نصب می شود. تسمه بعد از مدتی دچار فرسودگی می شود و در برندهای اسنوا، ال جی، پاکشوما، سامسونگ، ایندزیت و بوش یکی از دلایل نچرخیدن لباسشویی همین موضوع می باشد. مدل دایرکت درایو بدون تسمه است و مشکلی از این بابت ندارد.

خرابی بلبرینگ

اگر مشکل از موارد بالا نبود، باز هم این سوال مطرح می شود که چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟ اینجاست که بلبرینگ را بررسی می کنیم. بلبرینگ در ماشین لباسشویی چرخه شستشو را راحت و نرم می سازد. اگر بلبرینگ معیوب باشد، موجب سر و صدا و لرزش می شود و در نهایت جلوی چرخش لباسشویی را می گیرد.

نچرخیدن ماشین لباسشویی به علت مشکل در سبد آبکش

در صورت نچرخیدن دیگ لباسشویی، بهتر است سبد محرک را بررسی کنید. گاهی اوقات ایراد از سبد محرک است و تعویض آن می تواند راهگشا باشد.

فولی تسمه دلیل نچرخیدن ماشین لباسشویی

فولی تسمه از یک طرف به فولی موتور روی شفت و از یک سو به تسمه متصل است. اگر فولی دچار ساییدگی باشد، تسمه شل شده و می تواند مانع چرخش لباسشویی شود.

معیوب بودن کلاچ

نچرخیدن دیگ لباسشویی می تواند ناشی از معیوب بودن کلاچ باشد. کلاچ به لباسشویی سرعت می بخشد و در صورت فرسوده بودن مانع چرخش و کار کردن آن می شود. ممکن است خرابی کلاچ ابتدا سرعت لباسشویی را کُند کرده و سپس آن را از کار بیاندازد.

کیت باند کلاچ نیز یکی دیگر قطعاتیست که ایراد در آن، چرخش لباسشویی را مشکل می سازد.

مشکل در استاتور و روتور علت نچرخیدن ماشین لباسشویی

زمانی که سیم پیچی استاتور یا روتور ایراد پیدا می کند، لباسشویی سفت می چرخد یا اصلاً نمی چرخد. معیوب بودن این دو قطعه عملکرد لباسشویی را مختل کرده و در برندهای سامسونگ، ال جی و بوش این مشکل بیشتر مشاهده می شود.

خرابی موتور

خرابی موتور، ممکن است علت نچرخیدن لباسشویی باشد.

خرابی یا سوختگی موتور می تواند دلیل این موضوع باشد. بهتر است بعد از این که تمامی علت های نچرخیدن ماشین لباس شویی را بررسی کردید، به سراغ موتور بروید.

البته هنگام سوختگی و معیوب بودن موتور، بوی سوختگی نیز حس می شود. در این شرایط چاره ای جز تعویض کل موتور نیست.

نکته پایانی در جواب چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟ در صورتی که پاسخ را یافتید، بهتر است خود وارد عمل نشوید! با تعمیرکار ماهر در این حوزه مشورت کرده و از او بخواهید نسبت به تعمیر لباسشویی اقدام کند.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان