علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی میتواند به دلیل فرسودگی قطعه، استفاده بی وقفه از ماشین لباسشویی و یا فشار به لگن لباسشویی باشد.

یاتاقان چیست؟

یاتاقان یا همان بلبرینگ ماشین لباسشویی از قطعات مهم در عملکرد ماشین لباسشویی است. بلبرینگ به دیگ ماشین لباسشویی متصل است. این قطعه به صورت سه نظام از دیگ ماشین لباسشویی رد میشود، به این صورت که محور چرخشی دیگ از داخل بلبرینگ سه نظام رد میشود و باعث میشود عمل چرخش راحت انجام شود. با خراب شدن بلبرینگ، استفاده از ماشین لباسشویی با اختلال روبرو میشود و اگر به موقع تعمیر نشود با مشکلات بیشتری در ماشین لباسشویی مواجه خواهید شد.

سر و صدای ماشین لباسشویی

یکی از علائم خرابی یاتاقان ماشین لباسشویی سر و صدای زیاد هنگام شستشو است و اگر به وقت تعمیر نشود، دیگر قطعات ماشین لباسشویی نیز در عملکرد دچار اختلال میشوند.

بلبرینگ ها به دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم میشوند که کاملا شبیه به هم هستند و فقط یک تفاوت دارند. عنصر غلطان بلبرینگ ساچمه ای است و عنصر غلطان رولبرینگ به صورت استوانه است و از بلبرینگ میزان تحمل بار بیشتری دارد. علت خرابی بلبرینگ ها به موارد بسیاری بستگی دارد. اکثر این موارد قابل پیشگیری هستند. اگر درباره علت خرابی بلبرینگ‌ها و نحوه جلوگیری از خرابی آنها چیزی نمی‌دانید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست؟

علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی میتواند به عوامل متعددی وابسته باشد. اگر صدای ناهنجار از لباسشویی شنیدید و یا نچرخیدن کامل دیگ و نشتی آب به بیرون دستگاه را مشاهده کردید، بدانید این میتواند از علائم خرابی بلبرینگ باشد.

از جمله موارد علت خرابی بلبرینگ در زیر بیان شده است.

  • فرسودگی و پوسیدگی بلبرینگ ماشین لباسشویی: با استفاده چند ساله از ماشین لباسشویی به مرور زمان آب از میان کاسه نمد عبور میکند و این امر باعث زنگ زدن بلبرینگ میشود. معمولا هر 10 سال بلبرینگ باید تعویض گردد.
  • استفاده بیش از حد و مداوم از دستگاه: استفاده پی در پی باعث داغ شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی میشود. اگر روزانه پیش آمد که چندین بار لباس بشویید، بهتر است بین هر سیکل شستشو، حداقل 4 ساعت استراحت برای ماشین لباسشویی در نظر داشته باشید. این استراحت 4 ساعته باعث خنک شدن بلبرینگ و شفت است و همچنین از نفوذ آب به آن و تغییر شکل قطعه جلوگیری میکند.
  • وجود بیش از حد لباس در دیگ شستشو: بر اساس حجم داخلی و قدرت یاتاقان ماشین لباسشویی هر دیگ توانایی شستشوی لباس تا یک وزن معین را دارد. اگر بیشتر از این وزن معین شده، لباس در دیگ ریخته شود، فشار خیلی زیادی به بلبرینگ آمده و باعث فرسودگی آن خواهد شد. توصیه می‌شود دیگ ماشین لباسشویی را تا نیمه از لباس پر کنید.
  • شستن لباسهای بزرگ و سنگین: رایج ترین خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی مربوط به البسه بزرگ و سنگین است. وسایلی مانند پتو، ملحفه، پرده و غیره، کل فضای داخلی دیگ را پر میکند. این مسئله به بلبرینگ فشار خیلی زیادی وارد میکند.
  • تراز نبودن ماشین لباسشویی: اگر ماشین لباسشویی روی زمین تراز نصب نشده باشد، باعث میشود هنگام کار کردن و چرخش دیگ به دستگاه تکان زیادی وارد شود. خنثی کردن این تکان‌ها توسط کمک فنر غیر ممکن است. این تکان ها به بلبرینگ نیز آسیب جبران ناپذیری وارد میکند.

خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی

کارهایی که جهت جلوگیری از خرابی بلبرینگ باید انجام داد در بالا علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی گفته شد. با رعایت موارد بالا میتوان به جلوگیری از خرابی بلبرینگ کمک کرد. بهتر است هر یکسال یکبار حتما با نمایندگی‌های تعمیرات لوازم خانگی تماس گرفته و درخواست سرویس سالانه لباسشویی خود را داشته باشید.با سرویس سالانه ماشین لباسشویی، خیلی از مشکلات تشخیص داده میشود. یکی از مواردی که در سرویس ماشین لباسشویی انجام می‌شود، روغن کاری و گریسکاری بلبرینگ ها است که باعث روان شدن بلبرینگ میشود.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان