چرا اجاق گاز خاموش می شود؟

چرا اجاق گاز خاموش می شود؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات اجاق گاز، روشن نشدن شعله است. بدون شک همه‌ی ما حداقل یک بار با این مورد روبرو شده‌ایم که همه شعله‌ها به خوبی روشن شوند به جز یکی؛ و اصولا شعله‌ی روشن نشده، همان شعله‌ایست که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد! چرا اجاق گاز خاموش می شود؟ در ادامه به بررسی و رفع مهمترین علل این مشکل می‌پردازیم.

مسدود شدن پایه‌ی شعله با چربی

حتما تا به حال برایتان رخ داده که تمام شعله‌های اجاق گاز روشن بمانند به جز یک شعله! در این مواقع قبل از انجام هر کاری، اول پایه‌ی شعله را تمیز کنید. زیرا که ممکن است مواد غذایی ریخته شده بر روی شعله، در پایه گیر کرده و باعث مسدود شدن جریان گاز شده باشد.

برای پاکسازی پایه‌ی شعله، ابتدا توری اجاق گاز را برداشته، سپس کلاهک و پایه شعله را جدا کنید. با یک پارچه نمناک آن قسمت گاز را کاملا از چربی پاک کنید. اکنون پایه را در ظرفی که با آب و مواد شوینده یا آب و سرکه پر کرده‌اید، غوطه‌ور کنید. بعد از اینکه جِرم روی پایه، نرم شد با یک مسواک آن را تمیز کنید. (توجه کنید که به هیچ عنوان از شوینده‌های اسیدی و خورنده استفاده نکنید چون به قطعات اجاق گاز، آسیب وارد می‌کنند.)

برای پیشگیری از این اتفاق، این نکته را به یاد داشته باشید که هر زمان رنگ شعله به جای آبی، زرد و نارنجی دیده شد، یعنی چربی و مواد غذایی در پایه جمع شده؛ در این صورت قبل از مسدود شدن مسیر گاز، پایه را پاک کنید.

چرا اجاق گاز خاموش می شود؟

جابجایی سر شعله اجاق گاز

جابجایی سر شعله  اجاق گاز

دقت داشته باشید که جابجایی سر شعله نیز می‌تواند از شدت یافتن و تنظیم شعله جلوگیری کند. در نتیجه احساس می‌کنید شعله بسیار ضعیف می‌سوزد. پس قبل از اقدام به تعمیر اجاق گاز، سر شعله را در جای صحیح خود قرار دهید و دوباره شعله را روشن کنید.

مشکل در ترموکوپل

ترموکوپل، یک قطعه‌ی مهم در سیستم ایمنی وسایل گازسوز، از جمله فر و اجاق گاز می‌باشد. در نتیجه اگر یکی از اجزای اجاق، به درستی کار نکند، ترموکوپل به عنوان هشدار، جریان گاز را قطع کرده و شعله روشن نخواهد شد. در این هنگام پیچ یا ولوم اجاق گاز را بپیچانید و برای چند ثانیه نگه دارید. اگر شعله روشن نماند، احتمالا مشکل از ترموکوپل است و نیاز به بررسی و تعمیر خواهد داشت.

خرابی پیچ یا ولوم گاز

خرابی پیچ یا ولوم گاز

اگر ولوم گاز را بپیچانید، ولی شعله در جهت عکس، زیاد، کم یا خاموش شود، احتمالا ولوم اجاق گاز دچار مشکل و خرابی شده است. به طور کلی یکی از نشانه‌های خراب شدن ولوم گاز، گیر کردن در حین چرخش و نداشتن کنترل بر روی شعله است. البته قطعه‌ای به نام بوبین نیز می‌تواند بر شعله‌ها تاثیر داشته باشد. اگر این قطعه دچار مشکل شود، دیگر کنترلی بر مسیر گاز نخواهید داشت و میزان شعله قابل کنترل نخواهند بود.

جابه‌جایی الکترود‌ جرقه‌زن

یکی از رایج‌ترین علل روشن نشدن و روشن نماندن شعله، جا به جا شدن الکترودهای جرقه‌زن می‌باشد. به بیان ساده‌تر اگر این الکترودها در فاصله و مکان صحیحی نسبت به محل شعله قرار نگرفته باشند، قطعا در روشن شدن شعله اختلال ایجاد می‌گردد. شما می‌توانید هنگامی که شعله‌ها خنک هستند مکان آن‌ها را با دست تنظیم کنید. اما اگر باز هم الکترودها مشکل داشتند، به هیچ عنوان به قطعات داخلی اجاق گاز، دست نزنید و حتما از تعمیرکار کاربلد کمک بگیرید. جابجایی و دست زدن به قطعات داخلی می‌تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد.

پوشیده شدن مشعل‌های گاز با قطرات روغن

بسیار طبیعی است که در طول آشپزی، آب و قطرات روغن بر روی گاز بریزد. حتی برخی مواد غذایی نیز ممکن است بر روی شعله، سرریز شوند. پس اگر پیچ و ولوم گاز را می‌پیچانید، صدای جرقه زدن الکترود را می‌شنوید ولی شعله روشن نمی‌شود، ابتدا روی شعله را خالی کنید و مشعل‌ها را چک نمایید. به احتمال زیاد باقی مانده‌ی مواد غذایی و یا جِرم روغن، مانع از روشن شدن شعله می‌گردد. در این هنگام با تمیز کردن مشعل‌های اجاق گاز، مشکل روشن شدن شعله نیز حل خواهد شد.

سخن آخر

موارد رایجی که باعث روشن نماندن شعله می‌شوند را بررسی نمودیم. توجه کنید که قبل از هر گونه اقدام به تعمیر، ابتدا شعله، پایه و مشعل را کاملا شسته و تمیز کرده و با یک سشوار خشک کنید. اگر مشکل برطرف نشد، احتمالا به تعویض مشعل یا تعمیرکاری ماهر نیاز خواهید داشت.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان