علت خرابی تایمر یخچال

علت خرابی تایمر یخچال

در این مطلب قصد داریم به بررسی علت خرابی تایمر یخچال بپردازیم. تایمر یکی از مهمترین قطعات این دستگاه است چرا که وظیفه دارد فعالیت هیتر المنت را کنترل کند. در یخچال‌های بدون برفک یک گرمکن تعبیه می‌شود که در کنار اوپراتور قرار گرفته است. این قطعه هر چند ساعت یک بار (معمولا بین 6 تا 8 ساعت) شروع به کار کرده و برفک‌هایی را که اطراف اوپراتور تشکیل می‌شود را ذوب می‌کند. پس اگر این کار به درستی انجام نشود برفک‌ها ذوب نمی‌شوند و در نتیجه این موضوع سبب تضعیف عملکرد ترموستات و گرم شدن محیط درون یخچال و فریزر خواهد شد.

نقش تایمر در یخچال فریزر

همانطور که گفته شد، تایمر هر 6 تا 8 ساعت یکبار با قرارگیری در مدار، به هیتر المنت دستور فعالیت می‌دهد. در واقع مراحلی که بالاتر توضیح داده شد همگی بر اثر فعالیت تایمر یخچال انجام می‌شوند. تایمر با فعالیت خود هیتر المنت را وادار می‌کند تا برفک‌ها را آب کند و همچنین از گرم شدن محیط درون یخچال جلوگیری می‌کند چرا که کارکرد آن با ترموستات در ارتباط است. ترموستات قطعه‌ای است که وظیفه دارد دمای درون یخچال را در همان حدی که تنظیم کرده‌ایم نگه دارد. به همین دلیل وقتی غذای داغی را در یخچال قرار می‌دهیم این قطعه شروع به کار کرده و دمای درون محیط یخچال را پایین می‎آورد. ترموستات، اوپراتور، هیتر المنت، موتور یخچال و تایمر، همگی در ارتباط با هم کار می‌کنند.

تایمر یخچال

این نکته نیز در مورد بررسی علت خرابی تایمر یخچال شایان ذکر است که در یخچال‌های جدید، تایمر وجود ندارد، بلکه برفک زدایی از طریق برد الکترونیکی انجام می‌گیرد. برد الکترونیکی همان وظیفه تایمر را در یخچال‌های جدیدتر برعهده دارد و عملکرد کلی یخچال را کنترل می‌کند. اگر مشکل دستگاه از این قطعه باشد لازم است از یک تعمیرکار متخصص برای تعمیر آن کمک بگیرید.

تنظیم تایمر دیفراست

برای تنظیم تایمر کافی است ابتدا کلید تایم روی دستگاه را فشار دهید. با این کار، دستگاه زمان کارکرد تایم را نمایش می‌دهد. با زدن کلید def می‌توانید زمان تایمر یخچال را مشاهده کنید. با فشار این دکمه تایمر دیفراست به اندازه یک واحد یک دقیقه‌ای بالا می‌رود. اگر می‌خواهید تایمر را به صورت دستی تنظیم کنید لازم است کلید def را مدتی نگه دار. با این کار مود کلید به df تغییر می‌کند. اگر بخواهید این حالت را غیر فعال کنید نیز کافی است مجدد مرحله قبل را تکرار کنید.

عیب یابی تایمر یخچال

اگر متوجه شدید که برفک زدایی در یخچال انجام نمی‌گیرد، احتمالا باید دنبال علت خرابی تایمر یخچال بگردید. همانطور که گفته شد تایمر یخچال وظیفه دارد به آب شدن برفک‌های یخچال کمک کند. پس اگر برفک‌ها آب نشوند به احتمال زیاد مشکلی در تایمر یخچال وجود دارد. اگر تایمر به درستی کار نکند، ترموستات و هیتر المنت در فواصل زمانی تعیین شده شروع به کار نخواهند کرد و در نتیجه برفک‌ها روی هم انباشته شده و بیشتر و بیشتر می‌شوند. پس وجود برفک و دمای بالا در محیط یخچال مهمترین نشانه‌های خرابی تایمر یخچال هستند.

تایمر یخچال و دلیل اهمیت آن

در این مطلب در مورد علت خرابی تایمر یخچال صحبت کردیم. اگر در یخچال خود متوجه کاهش سرمای درون محیط یخچال شدید، محفظه فریزر را باز کرده و اطراف اوپراتور را چک کنید. اگر برفک دیدید یعنی به احتمال زیاد تایمر یا برد الکترونیکی یخچال شما دچار مشکل شده است.

سخن پایانی

با بررسی علت خرابی تایمر یخچال حال این سوال پیش می‌آید که باید قطعه را تعویض کرد یا قابل تعمیر است؟ اگر آسیب وارده به قطعه جدی نباشد قابل تعمیر خواهد بود اما نیاز است برای این کار از یک متخصص تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید. برخی از خرابی‌های قطعات را می‌توانید خودتان رفع کنید اما برای برخی دیگر نیاز است به یک تعمیرکار ماهر اعتماد کنید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان