علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز

علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز

علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز یکی از سوالاتی است که ممکن است برای افراد زیادی ایجاد شود؛ چرا که وقتی صحبت از مشکلات اجاق گازها باشد، خرابی ترموکوپل یکی از متداول‌ترین‌ها به شمار می‌رود. امروزه اجاق گازها با کیفیت بالایی تولید می‌شوند ولی حتی بهترین برندها با آخرین فناوری‌ها هم از خرابی مصون نیستند. با گذشت زمان و در اثر استفاده زیاد کم کم قطعات دستگاه فرسوده شده و نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک مولد الکتریکی است که از آن در شیرهای کنترل اجاق گاز استفاده می‌شود. وجود این قطعه در اجاق اهمیت زیادی دارد؛ چرا که وقتی اجاق روشن باشد و گاز قطع و وصل شود، ترموکوپل از جمع شدن گاز و آتش سوزی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. این قطعه در کنار شعله‌های گاز قرار دارد و در برخی از اجاق‌ها باید حدودا 20 ثانیه شعله را نگه دارید تا ترموکوپل گاز گرم شود. قسمت‌های داخلی این دستگاه را از آلیاژی می‌سازند که در برابر حرارت 200 درجه، می‌تواند حدود چند میلی وات برق تولید کند که همین جرقه سبب روشن شدن شعله‌ی گاز می‌شود.

دلایل خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اگر هر چه تلاش می‌کنید شعله گاز شما روشن نمی‌ماند یعنی احتمالا ترموکوپل آن دچار مشکل شده است. این یکی از مهمترین علائم و دلایل خرابی ترموکوپل است. به جز این، موارد دیگری هم هستند که از علل خرابی ترموکوپل به شمار می‌روند. یکی از شایع‌ترین خرابی‌های ترموکوپل‌ها، شکستن آنها است. اگر نوک این قطعه دچار شکستگی شود، شعله اجاق روشن نمی‌ماند. همچنین وجود قطعی در سیم‌ها هم می‌تواند یکی دیگر از انواع خرابی‌های این قطعه و عملکرد ضعیف آن باشد.

ترموکوپل گاز

طولانی نگه داشتن شعله اجاق گاز می‌تواند سبب خرابی ترموکوپل شود. این کار سبب هرز شدن و خراب شدن لایه داخلی ترموکوپل می‌شود. همچنین نرسیدن گاز کافی به قطعه نیز ممکن است باعث خرابی آن شود. حرارت بالا، تمیز نکردن اجاق گاز و بسته شدن قسمت پایینی ترموکوپل، آسیب‌های احتمالی هنگام نصب و راه اندازی، اتصالی و غیره، همگی می‌توانند عواملی باشند که سبب خرابی ترموکوپل شوند.

علائم خرابی ترموکوپل

یکی از مشهودترین علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز، روشن نماندن شعله‌ها است. خرابی برخی از قطعات لوازم خانگی را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد؛ چرا که این قطعات درون دستگاه قرار گرفته و سوختگی یا آب شدن بخش‌های مختلف آنها را نمی‌توان به راحتی تشخیص دارد. در نتیجه از کجا می‌توانیم بفهمیم که قطعه‌ای از دستگاه دچار مشکل شده است یا خیر؟ در این شرایط لازم است برای تشخیص خرابی قطعه به علائم مشخصی توجه کنید.

توجه به علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز اهمیت زیادی دارد؛ چون سلامت این قطعه در اجاق گاز بسیار مهم است. ترموکوپل همانطور که گفته شد، به نوعی عملکرد امنیتی دارد و از آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

دود زدن شعله‌ها نیز از دیگر علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز به شمار می‌شود.

ترموکوپل

حس کردن بوی گاز پس از خاموش کردن شعله‌ها نیز می‌تواند از علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز باشد. به خصوص اگر این بو را پس از خاموش شدن شعله گاز بر اثر باد یا سر رفتن غذا احساس کنیم. این شرایط نشان می‌دهد که با خاموش شدن شعله‌ها جریان گاز قطع نشده است.

راهنمای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

پس از بررسی علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز و مشخص شدن دلیل آن، شاید لازم باشد نسبت به تعویض
سیم کشی‌ها اقدام کنید. اگر با این کار همچنان مشکل قطعه رفع نشد بهتر است تعمیر اجاق گاز را به یک متخصص تعمیر لوازم خانگی بسپارید. ترموکوپل قطعه‌ی مهمی است. پس نمی‌توانید تعمیر آن را سرسری بگیرید. با توجه به تخصصی بودن تعمیرات قطعات اجاق گاز، بهتر است تعمیر یا تعویض هر قطعه‌ای از آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید تا از عملکرد آن مطمئن باشید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان