علائم خرابی ترموستات یخچال

علائم خرابی ترموستات یخچال

ترموستات از حساس‌ترین قطعات یخچال است. به همین دلیل توجه به علائم خرابی ترموستات یخچال اهمیت زیادی دارد تا بتوانید در صورت بروز هر مشکلی به سرعت آن را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنید. این قطعه در تمام یخچال‌ها، چه قدیمی و چه جدید، تعبیه شده است. ترموستات وظیفه تنظیم و کنترل دمای یخچال و فریزر را برعهده دارد. در صورت بروز هر مشکلی برای این قطعه، کمپرسور یخچال مدام به کار خود ادامه می‌دهد و در نتیجه نمی‌تواند دمای یخچال را به درستی تنظیم کند.

ترموستات یخچال چیست؟

ترموستات وظیفه دارد دمای یخچال و فریزر را خنک و ثابت نگه دارد. وقتی غذای داغی را در یخچال قرار می‌دهیم این کار سبب بالا رفتن دمای درون آن می‌شود. در نتیجه ترموستات کار خود را شروع می‌کند و به کمپرسور یا موتور یخچال دستور می‌دهد تا روشن شود و دمای یخچال را به همان دمایی برساند که برای آن تنظیم کرده‌ایم. وقتی محیط یخچال به این دما رسید، کمپرسور متوقف می‌شود و دیگر دما را کاهش نمی‌دهد. در یخچال‌های قدیمی ترموستات باید به صورت دستی فعال می‌شد اما در حال حاضر این فرآیند در یخچال‌های جدید به طور خودکار انجام می‌گیرد.

نشانه‌ها و علائم خرابی ترموستات یخچال

یکی از مهمترین علائم خرابی ترموستات یخچال، بالا رفتن دمای یخچال و فریزر است. همانطور که گفته شد ترموستات وظیفه تنظیم دما را دارد. در نتیجه اگر به درستی کار نکند دما درون یخچال بالا می‌رود و از پس خنک کردن محیط درون آن برنمی‌آید.

از سایر علائم خرابی ترموستات یخچال می‌توان به یخ زدن مواد غذایی در یخچال، تمام مدت کار کردن یخچال، ثابت نبودن دمای یخچال، کار نکردن کمپرسور با وجود روشن بودن لامپ یخچال و ثابت نبودن دمای درون یخچال اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این علائم را در یخچال خود مشاهده کردید حتما بلافاصله برای تعمیر آن اقدام کنید. وجود مشکل در ترموستات یخچال به طور مستقیم عملکرد دستگاه را تحت شعاع قرار می‌دهد و می‌تواند باعث از بین رفتن مواد غذایی درون یخچال بر اثر سرما یا گرما شود. خرابی ترموستات ارسال دستور به کمپرسور را دچار مشکل می‌کند و در نتیجه، نمی‌توان دمای درون یخچال را متعادل و مناسب نگه داشت.

شایع ترین دلایل خرابی ترموستات

حال که با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شدیم، می‌توانیم به دلایل بروز این مشکل بپردازیم. معمولا یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی ترموستات یخچال، استهلاک دستگاه است. یخچال‌ها هر چه قدیمی‌تر بشوند احتمال خرابی ترموستات در آنها نیز بالاتر می‌رود. به جز این، دو دلیل مهم دیگر هم برای خرابی ترموستات وجود دارد. اولین مورد در رفتن گاز یخچال و دومی، وجود خرابی در سیم کشی داخلی آن است. اگر یک سوراخ یا ترک سبب نشتی گاز یخچال شده باشد، فشاری که به کمپرسور وارد می‌شود کاهش می‌یابد. در نتیجه ترموستات فکر می‌کند که یخچال به اندازه کافی خنک شده و کار خود را تمام می‌کند.

ترموستات یخچال

وجود مشکل در سیم کشی نیز از مواردی است که موجب بروز علائم خرابی ترموستات یخچال می‌شود. این مشکل از روشن شدن کمپرسور جلوگیری می‌کند. در نتیجه یخچال نمی‌تواند دمای محیط خود را به دمای مطلوب برساند. از سایر دلایل خرابی ترموستات می‌توان به تمیز نکردن کندانسور، وجود مشکل در بسته شدن درب یخچال، تمیز نکردن داخل یخچال، تنظیم اشتباه دما و غیره اشاره کرد.

بعضی مواقع در صورت بروز علائم خرابی ترموستات یخچال، می‌توانید خودتان این قطعه را تعویض یا به نوعی تعمیر کنید اما گاهی اوقات ممکن است لازم باشد برای تعمیر ترموستات از یک متخصص در امر تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید. به هر حال این قطعه اهمیت زیادی دارد و اگر تعمیر آن به درستی صورت نگیرد عملکرد یخچال با مشکل مواجه خواهد شد.‌

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان