آیا یخچال باید تراز باشد؟

آیا یخچال باید تراز باشد؟

یخچال یکی از مهمترین و البته گران قیمت ترین لوازم خانگی به شمار می رود. استفاده و نگهداری از یخچال نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، باید به درستی انجام گیرد. استفاده درست از یخچال، طول عمر دستگاه را افزایش می دهد و موجب کاهش مصرف برق نیز می شود.ما نیز در این مقاله به پرسش آیا یخچال باید تراز باشد؟ پاسخ داده و اهمیت و دلایل تراز بودن یخچال را بررسی خواهیم کرد.

آیا یخچال باید تراز باشد؟ بررسی اهمیت و دلایل

ممکن است شما هم هنگام نقل مکان به خانه ای جدید یا نصب یخچالی که تازه خریده اید با این سوال مواجه شوید که آیا یخچال باید تراز باشد؟ یکی از مهمترین اصول نصب یخچال، تراز بودن آن می باشد. تراز نکردن یخچال هنگام نصب، میتواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد. یخچال فریزر ها جهت خنک کردن کابین؛ مایع مخصوصی را تحت عنوان سرد کننده یا گاز مبرد پمپاژ میکند.

سیستم یخچال نیز به این شکل است  که گرمای کابین را گرفته و آن را به مایع تبدیل میکند. مایع به دست آمده نیز در پشت یخچال دوباره به گاز تبدیل شده و گرما به این شکل خارج می شود. تراز نبودن یخچال موجب می شود که گاز مبرد در لوله ها گیر کرده و پمپ نیز فشار بیشتری برای انتقال آن تحمل کند. کار کردن بیشتر پمپ، موجب افزایش مصرف برق و کاهش عمر مفید یخچال می شود.

تراز بودن یخچال عملکرد صحیح فریزر و حتی یخساز را نیز تضمین میکند. شما هم ممکن است بارها دیده باشید که برخی یخچال ها هنگام روشن شدن یا طول مدت کار کردن کمپرسور، صدا و لرزش زیادی دارند. عامل اصلی تولید صدا هنگام کار کردن کمپرسور، تراز نبودن یخچال می باشد. تراز نبودن یخچال میتواند موجب لرزش بدنه، طبقات و درب یخچال نیز شود. مشکل دیگری که تراز نبودن یخچال ایجاد میکند باز و بسته نشدن در به آسانی است. تراز بودن یخچال باعث می شود، درب به صورت کامل بسته شده و هنگام باز کردن نیز خود به خود تا انتها باز نشود.

نحوه تراز کردن یخچال

ضمن در نظر گرفتن اهمیت تراز بودن یخچال؛ بد نیست مراحل تراز کردن یخچال را با هم مرور کنیم:

  • شبکه جلویی زیر یخچال را بردارید. جهت اطلاع از نحوه جداسازی شبکه، می توانید به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید.
  • هر چهار سمت یخچال دارای یک پایه قابل تنظیم است. برخی مدل ها نیز از غلتک به جای پایه ها استفاده می کنند.
  • جهت تراز کردن یخچال در مدل هایی که از پایه استفاده کرده اند؛ باید پایه ها را بچرخانید. اغلب پایه و پیچ های تنظیم ارتفاع، چپ گرد هستند پس باید برای افزایش ارتفاع، پیچ ها را در جهت عقربه های ساعت چرخاند.
  • تراز کردن یخچال هایی که از غلتک استفاده می کنند نیز به این شکل است: شل کردن پیچ بالای غلتک موجب پایین آوردن ارتفاع و سفت کردن آن نیز ارتفاع این سمت یخچال را افزایش خواهد داد.
چگونه یخچال را تراز کنیم؟

جهت اطمینان از تراز بودن یخچال ممکن است مجبور باشید چندین بار پیچ ها را در جهت های مختلف بچرخانید. بهتر است برای راحت شدن کار از فرد دیگری هم کمک بگیرید تا هنگام تنظیم پیچ ها، یخچال را نگه دارد. جهت امتحان کردن تراز بودن یخچال نیز می توانید درب یخچال را باز کرده و رها کنید. یخچال شما اگر به درستی تراز باشد، درب به آرامی و بدون نیاز به کمک بسته خواهد شد.

نکات مهم در تراز بودن یخچال:

  • چپ و راست یخچال باید  نسبت به هم کاملا تراز باشند.
  • توصیه می شود جلو یخچال 6 تا 13 میلیمتر از پشت آن بالاتر باشد.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان