چرا اجاق گاز جرقه میزند ولی روشن نمیشود

چرا اجاق گاز جرقه میزند ولی روشن نمیشود

چه بخواهید مهارت آشپزی خود را به برخی از دوستانتان نشان دهید یا یک وعده غذایی ساده در شب آماده کنید، اگر مشعل روی اجاق گاز شما روشن نشود، رسیدن به این فاصله بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید مشکلات اجاق گاز را یکبار برای همیشه حل کنید، می‌توانید راهنمای عیب‌یابی ساده ما را در مورد نحوه تعمیر مشعل اجاق گاز دنبال کنید و حتی پاسخ درستی برای این سوال که چرا اجاق گاز جرقه میزند ولی روشن نمیشود بیابید. اگر هنگام چرخاندن دستگیره مشعل صدای جرقه شنیدید و جرقه هایی را مشاهده کردید و حس کردید که گاز خوب جریان دارد، اما آتش شعله ور نمی شود، ممکن است ورودی گاز مسدود شده باشد.

چرا اجاق گاز جرقه میزند ولی روشن نمیشود

درپوش مشعل را بردارید و مشعل را از بالای محدوده خارج کنید. برای برخی از مدل ها، ممکن است لازم باشد دو پیچ نگهدارنده مشعل را باز کنید – برای این کار، یک آچار معمولی یا آچار سوکتی این کار را انجام می دهد. به سوراخ کوچک و تقریباً به اندازه پین در پشت مشعل نگاهی بیندازید. این گاز را از طریق جرقه زنی برای روشن کردن آتش می فرستد و اغلب می تواند با روغن یا هر نوع زباله دیگری مسدود شود. فقط مشعل را کاملا تمیز کنید، با یک خلال دندان، سوزن یا ابزاری به اندازه‌های مشابه سوراخ معل اجاق کاز را تمیز کنید تا پاک شود و دوباره آن را روی اجاق گاز قرار دهید. گاز باید از آن عبور کند و مشعل باید طبق معمول روشن شود.

اگر بعد از تمیز کردن کامل مشعل اجاق گاز به درستی کار نمی کند، اتصالات جرقه زن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایمن هستند. فر را از دیوار جدا کنید، زیرا با قطعات الکترونیکی کار می کنید. سر مشعل را به طور کامل از اجاق بیرون بیاورید باید سیم کشی از محدوده بالایی که به پایین آن وصل شده باشد، اتصالات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیم ها به درستی به جرقه زن متصل شده اند. اتصالات شل می توانند از جرقه زدن و روشن شدن گاز جلوگیری کنند.

اگر اتصالات ایمن هستند و آن را آزمایش کرده اید و همچنان مشعل روشن نمی شود، ممکن است جرقه زن به طور کامل نیاز به تعویض داشته باشد. یک راه خوب برای آزمایش این است که چراغ را خاموش کنید و وقتی دستگیره را می چرخانید به رنگ جرقه هایی که از جرقه بیرون می آید نگاه کنید. آنها باید آبی-سفید سرد باشند. اگر نه، ممکن است زمان تعویض جرقه زن فرا رسیده باشد.

چگونه جرقه زن را تعویض کنیم ؟

تعویض جرقه زن مانند بررسی اتصال شروع می شود – گاز و برق را از اجاق گاز جدا کنید، سر مشعل را کاملاً بیرون بیاورید و آن را وارونه کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف، سیم کشی را از جرقه زن جدا کنید، مطمئن شوید که وقتی آنها را رها می کنید به داخل اجاق گاز نمی لغزند. جرقه زن قدیمی باید به راحتی با پیچ گوشتی سر فیلیپس قابل جابجایی باشد. جرقه زن قدیمی را باز کرده و بیرون بیاورید و آن را تعویض کنید. اجاق گاز خود را دوباره جمع کنید و آن را آزمایش کنید.

اگر فقط یک (یا چند) مشعل روشن نمی شود زیرا وقتی دکمه کنترل را می چرخانید جرقه نمی گیرد، اما بقیه جرقه دریافت می کنند و به درستی مشتعل می شوند، ممکن است لازم باشد دسته سیم جرقه زن را تعویض کنید. اگر مایع بجوشد و روی آن بریزد، قسمت‌هایی از مهار جرقه‌زن ممکن است کوتاه شود، یا شفت چرخشی که با دریچه مشعل هماهنگ شده است می‌تواند به مرور زمان کنده شود و از چرخش صحیح آن جلوگیری کند.

برای تعویض دسته سیم جرقه زن، گاز را ببندید، اجاق گاز را از برق بکشید و مشعل های گاز را بردارید. سپس دستگیره‌های کنترل فر را بردارید و با استفاده از مهره‌ای، پیچ‌های نگهدارنده اجاق گاز فلزی را باز کنید، اما فعلاً آن را در جای خود بگذارید. در فر را باز کنید و به زیر پانل جلویی نگاه کنید و پیچ‌هایی را که در پانل جلو نگه داشته شده‌اند پیدا کنید. هنگامی که پانل جلویی را جدا کردید، پیچ‌هایی را که به پنل بالایی می‌روید را بردارید تا کاملاً آزاد شود.

آموزش تعویض جرقه زن اجاق گاز

پانل بالایی را بلند کرده و کنار بگذارید. فر را از دیوار به سمت جلو بکشید و پنل پشتی آن را با مهره ای جدا کنید. مهار جرقه زن اکنون به طور کامل در معرض دید قرار گرفته است. خواهید دید که دو سیم وجود دارد – یکی به پشت اجاق می رود و دیگری در جلوی فر به ترمینال ماژول جرقه متصل است. سیم پشت گیره پلاستیکی را جدا کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف، سیم دیگر را از ترمینال ماژول جرقه آزاد کنید.

اکنون، هر چهار کلید را به سمت جلو از محورهای شیر گاز بکشید. دسته جرقه زن جدید را بردارید و سیم ها را رد کنید و هر سوئیچ را دوباره روی شیر گاز قرار دهید. سیم پنل پشتی و همچنین ترمینال ماژول جرقه را دوباره وصل کنید و فر را دوباره سرهم کنید.

تعمیر مشعل اجاق گاز می تواند مشکل و زمان بر باشد به همین دلیل است که تکنسین های متخصص ما آماده هستند تا به شما کمک کنند مشعل های اجاق گاز به خوبی کار کنند.  بعلاوه، اگر تصمیم به تعمیر اجاق گاز دارید، با تعمیراوکی در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان