علائم خرابی ترموستات یخچال

علائم خرابی ترموستات یخچال

ترموستات یخچال از اصلی ترین قطعات یخچال است. وظیفه ی اصلی آن خنک کردن فضای داخل یخچال و تنظیم دما است. در واقع کنترل کمپرسور بر عهده این قطعه است. ترموستات یخچال در پشت یخچال نصب می شود و عملکرد موتور یخچال یا کمپرسور را کنترل می کند. بنابراین در صورت خرابی و ایجاد اشکال در آن عملکرد درست یخچال مختل می شود. در این مطلب به بررسی علائم خرابی ترموستات یخچال می پردازیم.

بیشتر بدانید: علت کار نکردن موتور یخچال

خرابی ترموستات یخچال باعث متعادل نبودن دمای یخچال می شود و این امر فاسد شدن مواد غذایی را به دنبال دارد. این وسیله ی برقی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که کار هماهنگ آن ها باعث کارایی یخچال می شود. یکی از رایج ترین و البته مهم ترین مشکلات یخچال عملکرد نامنظم  و یا خرابی کامل ترموستات است. در این بخش علائم خرابی ترموستات یخچال را بررسی می کنیم. دقت کنید اگر ترموستات نیاز به تعویض داشت طبق توصیه های سازنده آن عمل کنید. مدل مناسب دستگاه خود را بگیرید. مسلما نگهداری و تعمیر درست باعث طولانی تر شدن عمر یخچال و قطعاتی مانند ترموستات و کمپرسور می شود.

علائم خرابی ترموستات یخچال

خرابی ترموستات یخچال علاوه بر فاسد شدن مواد غذایی، میزان مصرف برق شما را نیز افزایش می دهد و استهلاک یخچال را بالا می برد. به همین علت اگر از نشانه های خرابی آن اطلاعات مناسبی داشته باشید، می توانید در صورت خرابی اقدامات لازم را انجام دهید.

  • گرم شدن داخل یخچال و فاسد شدن مواد داخل یخچال یکی از علائم خرابی ترموستات است.
  • یخ زدن مواد غذایی در داخل یخچال دلیل دیگری برای وجود ایراد در ترموستات است.
  • متعادل نبودن دمای یخچال، یعنی بالا و پایین شدن مداوم دمای یخچال، دلیل خرابی ترموستات است.
  • یکی از علائم خرابی ترموستات یخچال می تواند یکسره کار کردن یخچال باشد. این امر باعث شنیدن صدای یخچال به طور مداوم می شود.
  • یکی دیگر از نشانه های خرابی ترموستات عدم عبور جریان از کنتاکت های آن است. این مورد را با قرار دادن یک پل سیمی بین پایانه های ترموستات می توانید تست کنید. در صورتی که کمپرسور با این کار روشن شد، ترموستات خراب است و باید تعویض شود.
  • خاموش نشدن ترموستات یکی دیگر از نشانه های وجود ایراد در این قطعه است. ابتدا درجه ی ترموستات را بررسی کنید ببینید درست است. سپس دکمه ترموستات را بچرخانید و آن را روی حداقل درجه تنظیم کنید. سپس خاموش بودن کمپرسور را چک کنید. اگر مشکل برطرف نشد باید قطعه را تعویض کنید.
  • شل شدن لامپ ترموستات نیز می تواند در عملکرد نامناسب آن تاثیر بگذارد.
  • خارج شدن ترموستات و لامپ از جای اصلی خود نیز گاهی پیش می آید.در این صورت لامپ را مطابق توصیه ی شرکت سازنده در جای خود قرار دهید.

محافظت از ترموستات

با توجه به اهمیت ترموستات یخچال و تاثیر آن در نحوه ی عملکرد یخچال، محافظت از آن باعث افزایش عمر دستگاه می شود. از این جهت رعایت نکاتی در این مورد توصیه می شود. یکی از نکات مهم این است که از باز و بسته کردن زیاد درب یخچال خودداری کنید. باز و بسته شدن در باعث از بین رفتن تعادل دمای داخل یخچال می شود و هر بار ترموستات و کمپرسور برای رساندن دما به تعادل شروع به کار می کنند. هر چه میزان کار این قطعات بیشتر باشد استهلاک بالاتر می رود.

نکته ی دیگر برای محافظت از ترموستات یخچال این است که از قرار دادن غذای گرم داخل یخچال بپرهیزید. بنابراین ابتدا اجازه دهید مواد غذایی سرد شود سپس آن را به داخل یخچال منتقل کنید. قرار دادن غذای گرم داخل یخچال باعث به هم خوردن تعادل دمایی داخل دستگاه و کار بیشتر ترموستات می شود. مورد بعدی قرار دادن یخچال در دمای مناسب و متعادل محیطی است. در محافظت از ترموستات یخچال به تنظیم دمای یخچال متناسب با فصول و دمای محیط نیز دقت کنید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان