برداشتن ترموکوپل اجاق گاز

برداشتن ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل قطعه بسیار مهمی در هر اجاق گاز است. برای فهم هر چه بیشتر اهمیت این قطعه در ابتدا باید عملکرد این قطعه را بشناسیم. در این مقاله با برداشتن ترموکوپل اجاق گاز آشنا می شویم.

وظیفه ترموکوپل در اجاق گاز

وظیفه اصلی این قطعه، قطع کردن جریان گاز جاری در اتاق است. هنگامی که گاز در حال خاموش شدن است، این قطعه لحظه ای که تشخیص می دهد شعله در حال سرد شدن و خاموش شدن است، جریان گاز را قطع می کند. به این ترتیب دیگر گازی در شعله های اجاق گاز در جریان نمی ماند. این حرکت ترموکوپل جلوی بسیاری از گاز گرفتگی ها و انفجارها در فضای مسکونی را می گیرد.

علل خرابی ترموکوپل

علت های بسیاری برای خرابی ترموکوپل متصور است. از جمله این علت ها می توان به فرسودگی این قطعه به مرور زمان اشاره کرد. این قطعه فلزی به مرور زمان به قول دوستان فنی، خورده می شود و از کار می افتد. از جمله دلایل دیگر این اتفاق، استفاده مکرر از شعله های گاز است. خاموش و روشن کردن های بسیار نیز در خراب شدن این قطعه تأثیر به سزایی دارد.

نشانه های خراب بودن ترموکوپل

1.استفاده از مولتی مترها

این دستگاه را به سر ترموکوپل وصل کنید. پس از وصل کردن، شعله را روشن کرده و میزان جریان شعله در مولتی متر و میزان گرما را تشخیص دهید. با جریان و عدم جریان مولتی متر می توان به درستی یا خرابی ترموکوپل پی برد.

2.با بادبزن

شاید برای شما سوال باشد که چگونه می توان به وسیله بادبزن از درست بودن یا خراب بودن ترموکوپل آگاه شد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. در ابتدا گاز را روشن کنید برای چند دقیقه بگذارید تا خوب ترموکوپل گرم شود، بعد از آن با بادبزن شعله را خاموش کنید. اگر پس از خاموش شدن آتش، به سرعت جریان گاز نیز قطع شد یعنی ترموکوپل به درستی کار می کند. اما اگر جریان گاز ادامه پیدا کرد این امر به این معنا است که ترموکوپل خراب گردیده است.

3.با فشار بوبین

بوبین نیز بخشی از ترموکوپل است که می توان به وسیله آن میزان درستی ترموکوپل را با فشار آوردن به آن تشخیص داد. در این بخش جا دارد نکته ای را مطرح کنیم و آن این است که برای تشخیص درستی یا خرابی ترموکوپل، لطفا از تعمیر کار متخصص گاز استفاده کنید. زیرا اگر فرد در این حوزه متخصص نباشد ممکن است این امر را به درستی تشخیص ندهد. از جانب دیگر خطراتی در حوزه گاز گرفتگی نیز برای وی و حتی انفجار متصور است.

شیوه تعویض کردن ترموکوپل و مراحل آن

1.حذف اجاق گاز

در ابتدا باید برق اجاق گاز را قطع کنید و برای رعایت امنیت کامل گاز را نیز باید قطع کنید؛ تا اجاق گاز منفجر نشود.

2.باز کردن اجاق

در این مرحله باید پیچ های روی گاز را باز کنید و پس از آن باید صفحه فلزی گاز را از روی گاز بردارید.

3.در آوردن ترموکوپل

در این مرحله باید ترموکوپل را همراه با شلنگ آن در بیاورید و در مرحله نهایی باید ترموکوپل جدید را در گاز جایگزین کنید. گاز را ببندید و آن را تست کنید.

ترموکوپل۲

علت در آوردن و برداشتن ترموکوپل اجاق گاز  

مهم ترین علتی که می توان برای حذف کردن ترموکوپل از گاز اشاره کرد، همین اتفاق قطع گاز است که گاهی می تواند غذا را بسوزاند یا باعث بد پخته شدن غذا شود. از جانب دیگر فرض کنید شما غذا را روی گاز قرار داده اید و برای کار دیگری به خارج از آشپزخانه رفته اید؛ مثلا مهمان دارید؛ با بسته شدن گاز غذای شما دیر آماده شده و بد قول می شوید. اما به طور کلی باید گفت برداشتن ترموکوپل اجاق گاز عملی بسیار خطرناک و غیر ایمن است.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

2 پاسخ

  1. سلام و درود یک عمر اجاق گاز های قدیمی ترموکوپل نداشت راحت زندگی میکردیم این ترموکوپل جز دردسر چیزی نداره . این که میگین برداشتن ترموکوپل کار بسیار خطرناکی هست مگر غیر از این است که در گذشته اصلا وجود نداشته !

    1. سلام آقای مهرداد روزتون بخیر
      اول عذرخواهی میکنم که با تاخیر طولانی دارم پیامتون رو پاسخ میدم.
      در گذشته متاسفانه حوادث اجاق گاز هم بیشتر بود
      ترموکوپل برای ایمنی مصرف کننده هستش تا اگر بعنوان مثال غذا سر رفت یا به هر دلیلی شعله خاموش شد، مسیر گاز قطع و از ایجاد حادثه جلوگیری بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان