چگونه ترموستات یخچال را یکسره کنیم؟

چگونه ترموستات یخچال را یکسره کنیم؟

چگونه ترموستات یخچال را یکسره کنیم؟ ترموستات یخچال جزء کنترل کننده ی سیستم خنک کننده یخچال است. شکل ظاهری آن شبیه یک صفحه کلید و در یخچال های مدرن تر یک دستگاه با صفحه دیجیتالی است. این صفحه ی دیجیتالی به مصرف کننده میزان سردی فضای داخل یخچال و تنظیم کردن دما را می دهد. معمولا ترموستات خودش دما را تغییر نمی دهد بلکه پارامتر های مختلف تنظیم دما را به کمپرسور و سیستم خنک کننده اصلی وصل می کند تا نتایج ثابتی حاصل شود. در واقع ترموستات یخچال در اکثر مواقع به جای سردتر کردن هوا، گرما را از طریق محفظه های یخچال خارج می کند.

ترموستات یخچال معمولا در داخل یخچال قرار دارد. یک دستگیره و کنترل پنل دارد که با تنظیم آن سیستم خنک کننده یخچال را کنترل می کند. در اکثر یخچال های قدیمی تر معمولا یک ترموستات برای کل یخچال وجود دارد ولی در مدل های جدیدتر می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که یک بخش یخچال خنک تر از بقیه ی قسمت های آن باشد. کمپرسور موتور سیستم خنک کننده ی یخچال است . زمانی که ترموستات گرمای بیش از حد را تشخیص دهد. کمپرسور روشن می شود و شروع به مبرد از حالت گاز کم فشار به گاز پرفشار می کند.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات یخچال بر اثر کار مداوم و طول عمر یخچال ممکن است ایراداتی پیدا کند. ایراد در ترموستات باعث مشکلاتی برای یخچال می شود از قبیل:

  • تولید نکردن سرمای مناسب

در صورتی که مدتی است متوجه شده اید فضای داخل یخچال و مواد غذایی درون آن به اندازه ی کافی سرد نیست، می تواند نشانه ی خرابی ترموستات باشد. در این حالت درجه ی دما را افزایش دهید و اجازه دهید یخچال کار کند. در صورتی که تغییری نکرد یعنی ترموستات خراب است.

  • سرد و گرم شدن یخچال

اصلی ترین وظیفه ی ترموستات یخچال ثابت نگه داشتن دمای داخل یخچال است. در صورتی که متوجه شدید این دما مدام تغییر می کند و حتی سبب فاسد شدن مواد غذایی می شود. می تواند یکی از دلایل خرابی ترموستات باشد.

چگونه ترموستات یخچال را یکسره کنیم؟

  • یخ زدگی مواد غذایی

زمانی که کمپرسور به صورت مداوم کار کند موجب یخ زدن مواد غذایی درون یخچال می شود. دلیل این امر خرابی ترموستات است. در صورتی که به طور تصادفی آن را تغییر نداده اید دمای آن را افزایش ندهید و با یک تعمیر کار متخصص تماس بگیرید.

  • یکسره کار کردن یخچال

خراب شدن ترموستات یخچال از مهم ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال است. زیرا در کنار وظایف مختلفی که دارد. مهم ترین وظیفه ی آن بررسی دمای داخل یخچال است. ترموستات وظیفه کنترل کردن هیتر دیفراست یخچال را نیز به عهده دارد. زمانی که ترموستات خراب می شود، هیتر قادر نیست برفک یخچال را تشخیص دهد. در نتیجه یخچال اتومات کار نخواهد کرد و منجر به یکسره کار کردن یخچال می شود.

چگونه ترموستات یخچال را یکسره کنیم؟

روش های تست کردن

برای بررسی کردن ترموستات یخچال برای اطمینان از سالم یا خراب بودن آن چندین روش وجود دارد. در ادامه نگاهی اجمالی به آن می اندازیم.

  • ابتدا باید کمپرسور کنترل شود. برای این کار برق یخچال را چک کنید و از جریان درست برق اطمینان حاصل کنید. سپس کمپرسور را لمس کنید در صورتی که سرد بود یعنی ترموستات خراب است. زیرا نتوانسته است به درستی به کمپرسور فرمان بدهد.
  • درجه ی ترموستات را تا انتها بچرخانید. در صورتی که کمپرسور شروع به کار نکرد ترموستات دچار مشکل شده است.
  • سیم های ترموستات را جدا کنید و به یکدیگر بچسبانید در صورتی که کمپرسور شروع به کار کرد. نشانه ی خرابی ترموستات است.
  • شما می توانید از طریق اهم متر نیز ترموستات یخچال را تست کنید. ابتدا یخچال را از برق جدا کنید. به آرامی قاب روی ترموستات را که در پشت یخچال قرار دارد بردارید. این قطعه با سیم به دستگاه وصل شده است که باید آن را جدا کنید. سپس سیم های ترموستات را به اهم متر وصل کنید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان