نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز

با نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز بیشتر آشنا شوید

اجاق گاز یکی از وسایلی بسیار پر کاربردی است که در آشپزخانه هر خانه مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز بسیار مهم هستند، زیرا در صورتی که شعله ها به درستی نسوزند، اجاق گاز نمی تواند کارکرد خوبی داشته باشد و نیازهای ما را در طول روز برآورده سازد. در برخی از موارد، شعله اجاق گاز کم و یا زیاد می شود و همین مسئله علاوه بر ایجاد اختلالاتی می تواند خطراتی را با خود به همراه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز توضیحاتی را ارائه دهیم.

ارتفاع شعله استاندارد بین 6 الی 20 میلی متر می باشد

نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز چگونه است؟

همانطور که می دانید، ارتفاع شعله مادامی که اجاق گاز روشن است باید 6 الی 20 میلی متر باشد. در این شرایط، در صورتی که به نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز مسلط هستیم باید نسبت به آن اقدام کنیم. در غیر این صورت باید از کارشناسان و تکنسین های فنی کمک بخواهیم.

حال به مسئله نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز می پردازیم. برای تنظیم شعله اجاق گاز، ابتدا باید قاب پیلوت را بردارید و سوراخ های شعله را تمیز کنید. وسط محور چرخش شیر گاز یک سوراخ دیده می شود که در آن یک پیچ تنظیم وجود دارد. با چرخاندن این پیچ با کمک پیچ گوشتی می توانید نسبت به کم و زیاد کردن شعله اقدام کنید. یکی دیگر از راه ها برای تنظیم شعله های اجاق گاز، تنظیم ترموکوپل اجاق گاز می باشد.

ترموکوپل قطعه‌ای بسیار مهم در اجاق گاز محسوب می شود. در صورت خاموش شدن شعله گاز بر اثر وزش باد و یا سر رفتن مواد غذایی، ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع از آتش سوزی خواهد شد. بهتر است با اطمینان از سالم بودن ترموکوپل نسبت به تنظیم شعله های اجاق گاز خود اقدام کنید. در صورتی که متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز شدید، سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. با تعمیر به موقع ترموکوپل علاوه بر این که متحمل هزینه های کمتری می شوید، از بروز خطرات جدی مانند آتش سوزی نیز جلوگیری خواهید کرد.

چه مواردی باعث تنظیم نبودن شعله اجاق گاز می گردد؟

همانطور که در این مقاله بیان کردیم، نحوه تنظیم شعله های اجاق گاز از اهمیت بسزایی برخوردار است. شعله های اجاق گاز در صورت تنظیم نبودن منجر به ایجاد خطرات جبران ناپذیری مانند آتش سوزی خواهند شد. در این قسمت قصد داریم به بیان مواردی بپردازیم که باعث می شوند شعله اجاق گاز به خوبی تنظیم نشود. تنظیم نبودن شعله پیلوت یکی از مواردی است که باعث می شود شعله اجاق گاز تنظیم نباشد. در این شرایط، محافظ پیلوت را بیرون آورده و سوراخ آن را با یک میله نازک تمیز کنید. مورد دیگر تنظیم نبودن ترموستات فر می باشد. در صورتی که ترموستات فر خراب باشد، باید از یک کارشناس فنی با تجربه برای تعویض آن کمک بگیرید. تنظیم گاز مشعل نیز مورد دیگری است که برای تنظیم شعله های اجاق گاز باید به آن توجه شود. در صورت بروز مشکل در شعله مشعل، باید نسبت به تمیز کردن و یا تعمیر کردن نازل اقدام نمایید.

تنظیم نبودن شعله های اجاق گاز به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته و یا کوچک شمرده شوند. توصیه ما این است که برای انجام این کار از دانش و تخصص افرادی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه را دارند بهره مند شوید تا از بروز آسیب های و خطرات جدی مانند آتش سوزی جلوگیری نمایید.

کاهش خطر بروز آتش سوزی با استفاده از کارشناسان مجرب

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان