علت کم شدن شعله فر اجاق گاز

علت کم شدن شعله فر اجاق گاز

از سری مشکلاتی که افراد با آن سروکله میزنند کم شدن شعله فر اجاق گاز است. در این شرایط شخصی که از فر استفاده میکند، آن را نسبت به دمای دلخواهش تنظیم میکند اما فر به اندازه‌ای که باید گرم نمیشود. در این صورت خوراکی قرار داده شده داخل فر نمیپزد و یا نیم پز میشود. در ادامه قصد داریم راهکارهایی را ارائه دهیم که بتوانید مشکل کم شدن شعله فر اجاق گاز را حل کنید. کم شدن شعله فر اجاق گاز بسیاری از امور آشپزی را به تعویق می‌اندازد. حتی در مواردی امور آشپزی را کنسل میکند! علت کم شدن شعله فر اجاق گاز چیست ؟ چه راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد؟

مشعل ها را مرتّباً تمیز کنید

از سری دلایل مهم که نقش مستقیمی در کم شدن شعله فر اجاق گاز دارد، کثیف شدن مشعل هاست. زمانی که مشعل‌ها قادر به انتقال صحیح میزان گاز مورد نیاز نباشند، کاهش شعله فر اجاق گاز اتفاق می‌افتد. یعنی عوامل مختلفی خروجی‌های مشعل را مسدود میکنند و باعث میشوند که میزان گاز کافی وارد فر نشود. اما چه عواملی مشعل‌ها را مسدود میکند؟

در حین پخت و پز و آماده سازی غذا ممکن است مقداری غذا یا روغن روی مشعل‌ها بریزد و باعث کم شدن شعله فر اجاق گاز شود. ریختن غذا و یا روغن سوراخ‌های خروجی مشعل را مسدود میکند. انباشه شدن روغن و یا غذا روی مشعل‌ها میتواند به مرور اتفاق بیفتد. به عبارتی شاید در طی چندین ماه ریخته شدن غذا یا روغن، زائده‌ی قابل توجهی مشعل‌ها را بپوشاند.

برای رفع این مشکل کافیست یک اسکاچ بردارید و به کمک مقداری شوینده به جان مشعل‌ها بیفتید! پس از تمیز کردن مشعل‌ها و زدودن روغن سوخته و غذا از روی آنها، عملکرد فر به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. پیش از استفاده مجدد از فر، اجازه دهید مشعل‌ها به خوبی خشک شوند.

اگر مشکل کم شدن شعله فر اجاق گاز حل نشد، ناچاراً به سراغ راهکارهای بعدی بروید.

کاهش شعله فر اجاق گاز

علت کم شدن شعله فر اجاق گاز و شیر کنترل آن

تمامی تجهیزات گازی من جمله اجاق گاز و فر دارای شیر کنترل هستند. شیر کنترل گاز تنها یک وظیفه دارد و آن نیز تنظیم میزان گاز خروجی است. اما کم شدن شعله فر اجاق گاز چه ربطی به شیر کنترل گاز دارد؟

شیر کنترل گاز قادر است میزان گاز خروجی را کنترل کند. این قطعه طیفی عمل میکند. شیر کنترل گاز دارای حالت ماکسیمم و مینیمم است. در حالت ماکسیمم بیشترین مقدار گاز از آن خارج میشود و در حالت مینیمم خروج گاز کاملا قطع میشود. در ما بین این دو حالت، حالتهای دیگری نیز برای تنظیم میزان خروجی گاز وجود دارد.

شیر کنترل گاز در دو حالت میتواند بر روی کم شدن شعله فر اجاق گاز تاثیر بگذارد:

  1. شیر کنترل گاز خراب شده باشد. در چنین شرایطی باید به فکر خرید یک شیر کنترل جدید باشید. برای تعویض این قطعه حتما از یک فرد ماهر در این زمینه کمک بخواهید
  2. شیر کنترل گاز را به اندازه کافی باز نکرده‌اید. ممکن است شیر کنترل گاز نیم باز باشد و میزانی گازی که مد نظرتان است وارد فر نمیشود. برای حل این مشکل کافیست شیر کنترل گاز را روی حالت ماکسیمم قرار دهید.
کاهش شعله فر اجاق گاز

نگاهی به ترموستات بیندازید

عملکرد صحیح فر تا حد زیادی به ترموستات وابسته است. عدم کارکرد صحیح ترموستات میتواند در کم شدن شعله فر اجاق گاز و در پی آن عدم گرم شدن آن دخیل باشد. البته خرابی ترموستات به صورت مستقیم روی کم شدن شعله فر اجاق گاز تاثیر نمیگذارد. تنها مقدار زمانی که باید شعله روشن باشد را کاهش میدهد و در پی آن کاهش شعله اتفاق می‌افتد. اما چگونه بدانیم که کم شدن شعله فر اجاق گاز مربوط به ترموستات است؟

بهترین مورد برای بررسی دمای فر، توجه به دماسنج است. زمانی که فر پس از 10 الی 20 دقیقه دمایی بیشتر و یا کمتر از 40 درجه را نشان دهد، میتواند مربوط به خرابی و یا عدم تنظیم صحیح ترموستات باشد. اگر دمای داخل فکر کمتر از حد دلخواهتان است، پیچ کنترل ترموستات را به سمتی بچرخانید که آن را زیاد میکند. توجه داشته باشید که:

“هر یک چهارم دوری که پیچ کنترل را میچرخانید باعث افزایش 15 درجه‌ای دمای درون فر میشود.”

چنانچه پس از تنظیم ترموستات به دمای دلخواهتان دست پیدا نکردید، باید اقدامات لازم را مربوط به تعویض آن انجام دهید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان