علت قطع و وصل شدن موتور یخچال

علت قطع و وصل شدن موتور یخچال

یخچال یکی از مهمترین لوازم خانگی در هر خانه ای می باشد. اساسی ترین قطعه یخچال هم موتور یخچال است. یخچال وسیله ای است که به صورت 24 ساعته کار میکند و به همین دلیل موتور آن فشار زیادی تحمل میکند. قیمت بالای لوازم خانگی و مخصوصا یخچال باعث می شود که به درست کار کردن آنها و سالم بودن قطعات آنها، اهمیت بیشتری بدهیم. استفاده درست و سرویس های دوره ای، عملکرد خوب لوازم را تضمین کرده و هزینه تعمیرات را کمتر میکند.یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از یخچال با آن رو به رو شویم، قطع و وصل شدن موتور یخچال است.

مدت زمان استاندارد خاموش و روشن شدن یخچال

قطع و وصل شدن موتور یخچال یا به عبارت دیگر اتومات کردن یخچال به حالتی گفته می شود که کمپرسور یا موتور، استراحت میکند. مدت زمان استراحت موتور یا کمپرسور در هر یخچال و در درجه های مختلف، متفاوت است. جهت اطلاع از زمان استاندارد اتومات کردن یخچال، می توانید دفترچه راهنمای آن را مطالعه فرمایید. مدت زمان نرمال اتومات کردن در یخچال ها، ممکن است یک ربع استراحت در ازای 45 دقیقه، فعالیت باشد. علامت هایی که نشان دهنده بروز یک مشکل در نحوه عملکرد کمپرسور یخچال هستند، شامل موارد زیر می باشند:

  • یکسره کار کردن کمپرسور.
  • اتومات کردن یخچال در مدت های زمانی کوتاهتر از حد نرمال.
  • خاموش شدن موتور یخچال به صورت کامل.

دلایل قطع و وصل شدن موتور یخچال

همان طور که گفته شد؛ موتور یخچال بعد از مدتی کار کردن باید حداقل چند دقیقه ای، استراحت کند. عوامل مختلفی هستند که مدت زمان اتومات کردن یخچال را تغییر می دهند این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • نشت گاز و کاهش سرمای یخچال: یکی از اصلی ترین دلایل قطع و وصل شدن موتور یخچال بیش از حد نرمال، کاهش سرمای آن می باشد. بیشتر یخچال های قدیمی که دارای برفک بودند این مشکل را داشتند. برفک مانع تبادل هوا  در محیط یخچال شده و رفته رفته باعث گرم شدن آن میشود. جهت رفع این مشکل باید یخچال را از پریز کشید و منتظر آب شدن برفک ها بود.

کاهش سرما در یخچال های جدید یا بدون برفک هم با نشت گاز ایجاد می شود. عواملی که باعث نشت گاز یخچال می شوند؛ خرابی لاستیک در و جابجایی یا تمیز کردن غیر اصولی و صدمه زدن به بدنه آن می باشد.

  • خرابی فیوز یا پریز برق: نوسانات برقی هم یکی از عواملی است که به موتور لوازم برقی صدمه می زند. نوسانات برقی به دلیل خرابی پریز، فیوز و یا قطع و وصل شدن مداوم برق شهری ایجاد می شوند. استفاده از یک محافظ برقی برای یخچال تا حد زیادی از کمپرسور در برابر نوسانات برقی محافظت میکند. لازم به ذکر است که خرابی سیم و کابل ها نیز ممکن است این نوسانات را ایجاد کنند.
  • خرابی برد یخچال: برد قطعه ای است که فرمان فعالیت سایر قطعات یخچال را صادر میکند. خرابی برد یخچال میتواند عملکرد کل سیستم را دچار مشکل کند. روشن و خاموش شدن یخچال در عرض چند ثانیه کوتاه و یا خاموشی کامل موتور یخچال می تواند از علائم خرابی برد یخچال باشد.
  • خرابی ترموستات یا ناتوانی در تنظیم دما: برخی ایراد ها ممکن است باعث تفاوت زیاد  دمای خواسته شده و دمای خود یخچال باشند. موتور یخچال نیز برای تامین دمای خواسته شده، مدام روشن و خاموش می شود. 
  • سوختن کمپرسور: عواملی که می توانند باعث سوختن کمپرسور یا  موتور یخچال شوند، موارد زیر هستند:
  • نوسانات برقی.
  • نزدیک بودن بیش از حد یخچال به دیوار و عدم گردش هوا در فضای پشت یخچال.
  • خرابی محافظ سیم پیچ موتور یخچال.
  • یخ زدگی اپراتور یخچال.
خاموش و روشن شدن یخچال

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان