علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق چیست؟ همانطور که میدانید امروزه اغلب لوازم خانگی با برق، کار می کنند. نوسانات و قطعی برق می تواند ضرر های جبران ناپذیری به لوازم خانگی بزند. نوسان بیشتر از 50 هرتز، باعث خرابی و یا سوختن قطعات لوازم برقی می شود. تعمیر و تعویض قطعات یا خرید لوازم خانگی جدید به دلیل خرابی بر اثر نوسانات برق، هزینه های زیادی را بر عهده مردم می گذارد. یخچال ها به دلیل اینکه به صورت 24 ساعته روشن هستند در برابر قطعی برق، نسبت به سایر لوازم خانگی آسیب پذیر تر می باشند.

مسئله ای که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت؛ علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق، می باشد.

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق چیست؟

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق ممکن است، آسیب دیدن برخی قطعات در اثر نوسانات برق باشد. قطع و وصل شدن جریان برق با بالا بردن میزان نوسانات، احتمال خرابی قطعاتی مثل رله، برد الکترونیکی، ترموستات و غیره را افزایش می دهد. خرابی هر کدام از این قطعات نیز می تواند موجب روشن نشدن یخچال شود. جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، می بایست از محافظ برقی یا ترانس ها برای یخچال های خود استفاده کنید. ترانس و محافظ پس از قطع و وصل شدن جریان برق تا زمان نرمال شدن ولتاژ، برق یخچال را وصل نمی کند. لازم به ذکر است که استفاده از محافظ برای یخچال های ساید بای ساید؛ ضروری تر است. تحمل فشار زیاد کمپرسور یخچال های ساید؛ دلیل ضروری بودن استفاده از محافظ برای آنها، می باشد. کمپرسور یخچال هر چه بیشتر تحت فشار باشد، آسیب پذیر و حساس تر خواهد شد.

چه مواردی را باید هنگام کار نکردن یخچال بعد از قطعی برق چک کنیم؟

همانطور که گفته شد؛ نوسانات برقی می تواند موجب روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برقی شود. شما در صورتی که از هیچ ترانسی به عنوان واسطه برای یخچال خود استفاده نمی کنید، بهتر است هنگام قطع شدن برق آن را از پریز بکشید. می توانید پس از وصل شدن برق و نرمال شدن ولتاژ، دوباره یخچال را به برق وصل کنید.

یخچال شما اگر پس از قطع و وصل شدن برق روشن نشد، یخچال را از برق بکشید و 10 دقیقه صبر کنید.  شما می توانید پس از گذشت 10 دقیقه دوباره یخچال را به برق وصل کنید. روشن نشدن یخچال بعد از این کار ممکن است به دلیل خرابی یکی از قطعات مهم یخچال اتفاق بیفتد.

 بررسی علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

شما می توانید برای پیدا کردن علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق، موارد زیر را بررسی کنید:

  • سالم بودن موتور یا کمپرسور یخچال: موتور یخچال مهمترین قطعه آن به شمار می رود. بررسی سالم بودن موتور نیز به دلیل حساسیت بالای آن، بهتر است توسط نیروهای متخصص انجام گیرد.
  • درست کار کردن برد الکترونیکی: برد الکترونیکی قطعه ای است که کنترل قطعات دیگر مانند موتور، فن و غیره را به عهده دارد. خرابی این قطعه می تواند عملکرد یخچال را کلا مختل کند.
  • سالم بودن سیم برق و دوشاخه یخچال: خراب بودن کابل و دوشاخه می تواند موجب عدم رسیدن برق به یخچال و روشن نشدن آن شود.
  • سالم بودن خازن و استارت: خرابی استارت، می تواند رسیدن برق به موتور را متوقف و موجب روشن نشدن یخچال شود. خراب بودن استارت نیز ممکن است به دلیل خرابی خازن اتفاق بیفتد.
  • نبود نقص فنی در سیستم سیم کشی یخچال: جدا شدن اتصالات سیم کشی یا شل شدن آنها، می تواند عملکرد یخچال را مختل کند. بررسی سیستم سیم کشی یخچال نیز باید توسط تکنسین حرفه ای انجام شود.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان