علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

شیر برقی ماشین ظرفشویی یا آکوا استاپ، قطعه ای بسیار مهم در ماشین ظرفشویی است. کار اکوا استاپ کنترل کردن جریان آب وارد شده به دستگاه است. اگر هنگام ورود آب به دستگاه، نشتی صورت گیرد، شیر برقی از ورود آب به دستگاه جلوگیری میکند. اگر زمانی که هیدروستات تشخیص دهد آب مورد نیاز دستگاه تامین شده است، بُرد دستور بسته شدن شیر برقی را میدهد. در این صورت آب وارد دستگاه نمیشود و از نشت آب به کف آشپزخانه جلوگیری میکند. این مورد علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی می شود.

نحوه کار شیر برقی و اهمیت سالم بودن آن

شیر برقی ماشین ظرفشویی یک قطعه پلاستیکی است و دارای یک قسمت مستطیل شکل است که به شیر ورودی آب متصل میشود. در قسمت دیگر دارای شلنگ است و انتهای آن به ماشین ظرفشویی متصل است. این قطعه وظیفه تامین آب مورد نیاز برای شستشوی ظرف را بر عهده دارد. اگر شیر برقی ماشین ظرفشویی به درستی باز و بسته نشود، در هر دو صورت باعث ایجاد مشکلاتی میشود.

اگر شیر برقی ماشین ظرفشویی اصلا باز نشود و یا کامل باز نشود، آب مورد نیاز به دستگاه نمیرسد. از علائم این مشکل، کثیف ماندن ظروف، کمبود سطح آب و سرو صدای زیاد پمپ است. اگر شیر ماشین ظرفشویی بسته نشود، سینی کف ماشین پر از آب میشود و باعث نشت آب به بیرون میشود. خرابی شیر برقی دارای علائمی است که در ادامه به این علائم و علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی اشاره میکنیم.

علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

دلایل خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی میتواند به رعایت نکردن برخی اصول استفاده از ماشین ظرفشویی وابسته باشد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

  • رسوب زیاد آب: یک علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی رسوب زیاد آب به دلیل وجود آب سخت منطقه است. آب سخت علاوه بر اینکه شیر برقی را خراب میکند، باعث ایجاد لک روی ظرف می‌شود و روی شستشوی ظرف اثر منفی دارد.
  • کارکرد زیاد: شیر برقی ماشین ظرفشویی مانند سایر قطعات مثل فن ها، پمپ های تخلیه و غیره یک قطعه مصرفی است. این قطعه پیوسته با برق در ارتباط است و میتواند با طول عمر بالایی که دارد فرسوده شود. بر اثر ضربه خراب میشود که در این شرایط باید تعویض گردد.
  • نوسانات برقی: شیر برقی ماشین ظرفشویی از نامی که دارد مشخص است که با برق کار میکند و در صورت نوسانات برقی به این قطعه هم آسیب وارد میشود. این آسیب ها یا به تدریج اتفاق می افتد و یا یکباره شیر را از کار می‌اندازد.
  • انسداد فیلتر: درون شیر برقی ماشین ظرفشویی یک صافی یا فیلتر موجود است که رسوبات آب، شن و دیگر اجسام موجود در آب میتواند آن را مسدود کند. تعویض کردن این فیلتر یا تمیز کردن آن راحت است. در خانه میتوان این کار را انجام داد.
  • عدم باز بودن شیر آب ورودی: اگر شیر آب ورودی باز نباشد و ماشین را روشن کنیم، بُرد فرمان ورود آب را میدهد. در این زمان شیر برقی سعی دارد تا آب را وارد دستگاه کند، اما شیر بسته است. تکرار این شرایط باعث سوخته شدن شیر برقی میشود.

بلبرینگ ماشین لباسشویی

علائم خراب بودن شیر برقی ماشین ظرفشوییخرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی دارای چندین نشانه است. در صورت خرابی شاهد مواردی مثل راه افتادن آب از زیر ماشین ظرفشویی خواهید بود. پاک نشدن ظروف، انجام نشدن عمل شستشوی ظرف بعد از روشن شدن و تخلیه نشدن آب داخل ماشین ظرفشویی از دیگر علائم خرابی شیر برقی است. نکته قابل ذکر این است که شیر برقی امکان تعمیر شدن را ندارد. و ارزش ندارد به مراکز تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کرد. این قطعه خیلی گران نیست و می‌توانید یک عدد تهیه کرده و جایگزین نمایید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان