چرا اجاق گاز روشن نمیشود

چرا اجاق گاز روشن نمیشود

اجاق گازها بیش از بسیاری از لوازم خانگی دیگر خطر ایمنی را به همراه دارند. بنابراین، اطمینان از اینکه تعمیر فر به درستی انجام شده است، مهم است. اگر با تعمیر اجاق گاز آشنایی ندارید، بهتر است با یک متخصص آموزش دیده تماس بگیرید. چرا اجاق گاز روشن نمیشود اگر اجاقی دارید که روشن نمی‌شود، اولین چیزی که باید تعیین کنید این است که آیا فر مقصر است یا شاید مدارشکن قطع شده باشد. اگر منبع تغذیه فر پاسخگو نیست، نکته بعدی که باید بررسی شود این است که آیا المنت های گرمایشی فر مقصر هستند یا خیر. عیب یابی این مشکل بستگی به این دارد که آیا اجاق گازی است یا برقی ؟

اجاق های برقی به 240 ولت جریان متناوب نیاز دارند، در حالی که اجاق های گازی به 1.5 ولت. قبل از جدا کردن فر و تعویض قطعات، بررسی کنید که فر برق دریافت می کند و خروجی ولتاژ کافی را می دهد. برای بررسی منبع تغذیه:

  • بررسی کنید که آیا صفحه نمایش دیجیتال یا چراغ گرمایش هنوز کار می کند. اگر می‌توانید نشانه‌هایی از دریافت برق را ببینید، احتمالاً دلیل دیگری برای روشن نشدن فر وجود دارد.
  • اگر سوئیچ دیواری دارای چراغ نشانگر است، مطمئن شوید که روشن می شود تا نشان دهد فر در حال روشن شدن است.
  • اگر فر به پریز برق وصل می شود، سعی کنید دستگاه دیگری را به پریز وصل کنید تا مطمئن شوید که منبع تغذیه از پریز مشکلی ندارد.
  • ولتاژ پریز برق را نیز می توان با یک مولتی متر آزمایش کرد تا اطمینان حاصل شود که ولتاژ کافی را ارائه می دهد.

چرا اجاق گاز روشن نمیشود

احتراق مشعل پخت و پز از یک الکترود جرقه برای احتراق گاز استفاده می کند. الکترود در کنار مشعل قرار می گیرد و مانند یک شمع عمل می کند. هنگامی که الکترود برق دریافت می کند، جرقه ای از نوک الکترود جرقه به سرشعله حرکت می کند که گاز را مشتعل می کند. اگر الکترود جرقه معیوب باشد، جرقه به احتمال زیاد رخ نخواهد داد. برای اینکه کنترل الکترود یا همان ترموکوبل وجود شعله را در هنگام مشتعل شدن مشعل حس کند، ولتاژ صحیح در محدوده مورد نیاز است. اگر هر گونه ترک در محفظه یا آسیب به نوک الکترود وجود داشته باشد، نشان می دهد که قطعه معیوب شده است و مشعل گاز را مشتعل نمی کند.

برای بررسی الکترود جرقه:

مجموعه الکترود را از نظر ترک و قسمت بالای الکترود را برای آسیب بررسی کنید. اگر به نظر آسیب دیده است، الکترود جرقه را تعویض کنید. اگر مشعل بعد از احتراق خاموش شد، قطبیت صحیح را در پریز برق تست کنید.

برد مدار شما بسیار مهم است. تمام تجهیزات الکتریکی داخل فر را کنترل می کند. اگر معیوب باشد، ممکن است متوجه شوید که المنت یا ترموستات شما از کار می افتد. اگر برد کنترل معیوب باشد، احتمالاً فر روشن نمی شود. برد کنترل را می توان از نظر سیم های سوخته، کوتاه یا آسیب دیده بازرسی کرد. اگر تشخیص دادید برد کنترل معیوب است، برد کنترل را تعویض کنید. اگر به یک برد کنترل فر جدید نیاز دارید، می توانید برای خرید از تعمیر اوکی راهنمایی و مشاوره بگیرید.

آیا جرقه زن کار می کند؟

اگر فر گازی شما روشن نمی شود، به احتمال زیاد به دلیل ایراد از جرقه زن است. هنگامی که ترانس جرقه زن مقدار مشخصی جریان الکتریکی را از طریق شیر اطمینان اجاق می‌کشد، دریچه باز می‌شود و اجازه می‌دهد تا گاز به داخل مشعل اجاق جریان یابد. سپس ترموکوبل می تواند آنقدر داغ شود که میتواند بوبین شیر را فعال کند تا مجموعه مشعل را مشتعل کند. یک جرقه زن ضعیف نمی تواند شعله را روشن کند و دریچه ایمنی را به درستی باز کند و فر گرم نمی شود.

بررسی جرقه زن:

هنگامی که فر روشن است، میله ترموکوبل را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر میله ترموکوبل بدرخشد اما پس از 90 ثانیه شعله گاز را مشتعل نکند، احتمالاً ترموکوبل برای باز کردن شیر اطمینان بسیار ضعیف است. اگر ترموکوبل  معیوب باشد، باید تعویض شود. هنگام مشاهده جرقه زنی، اگر روشن نمی شود، احتمالاً ایرادی در جرقه زن وجود دارد و برای تعیین اینکه آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر، باید با مولتی متر آزمایش شود.

فیوز حرارتی: برخی از اجاق های برقی دارای فیوز حرارتی هستند. اگر فر بیش از حد گرم شده باشد، ممکن است فیوز حرارتی منفجر شده باشد و برق فر را از کار انداخته باشد. فیوز حرارتی را می توان با یک مولتی متر تست کرد تا ببیند آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.

ترموستات: ترموستات دمای فر را کنترل می کند و وقتی دما خیلی کم شود حرارت را افزایش می دهد. اگر ترموستات از کار افتاده باشد، فر روشن نمی شود. متأسفانه، آزمایش ترموستات دشوار است، بنابراین اگر مشکوک به معیوب بودن ترموستات هستید، بهتر است آن را تعویض کنید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان