علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی باعث می شود آب به طور کامل از دستگاه خارج نشده و یا اگر نشتی داشته باشد، باعث یکسره شدن پمپ می شود.اگر به دنبال علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. اما قبل از آن لازم است با این قطعه مهم و حیاتی در ماشین ظرفشویی آشنا شوید.

وظایف پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، آب کثیف شستشوی ظروف را از ظرفشویی خارج می کند. این پمپ در قسمت چاهک قرار دارد و در زمان تخلیه، آب را با قدرت بالا به صورت مکش جذب می کند.

خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی در واقع به علت ایراد در همین قدرت مکش می باشد. این پمپ در زمان شستشو با توجه به برنامه انتخابی، ممکن است یک الی سه بار کار کند.

علائم خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

  • در صورتی که صدایی شبیه تق تق به گوش میرسد، احتمالاً پمپ آسیب دیده و تعمیر پمپ آب ماشین ظرفشویی هم کارساز نیست. لازم است پمپ تعویض شود. اگر صداهای بلندی شبیه خُرخر از ماشین ظرفشویی شنیده می شود، احتمالاً به دلیل وجود یک جسم اضافی داخل لوله است. هرچه سریعتر اقدام به خروج جسم کنید؛ وگرنه مجبور به تعمیر پمپ آب ماشین ظرفشویی خواهید شد.
  • در جدیدترین مدل ها، در صورت خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، روی صفحه نمایش علامت اخطار ظاهر می شود و شما را متوجه این مشکل خواهد کرد. در بعضی دستگاه ها اخطار “لطفا فیلترهای خود را چک کنید” نشان از خرابی پمپ تخلیه می باشد.
  • واضح ترین علامت خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی عدم تخلیه آب از داخل دستگاه است.
علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

1- ایراد در قسمت شیلنگ خروجی، علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی

مشکل در شیلنگ خروجی یکی از علت های اصلی خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی است. در صورتی که شیلنگ خروجی مسدود شده باشد و یا در طول مسیر از سمت ایلگار به پمپ و از قسمت پمپ به فاضلاب دچار خمیدگی شود، پمپ تخلیه کار نمی کند.

2- سوراخ شدن لوله

خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی شاید به دلیل سوراخ شدن لوله باشد. با سوراخ شدن لوله، باقی مانده مواد غذایی یا پودر شستشو به داخل فیلتر نفوذ کرده و به مرور زمان انباشته می شوند. اگر دیر متوجه این موضوع شوید، پمپ تخلیه آسیب می بیند.

3- مشکل در برق رسانی، از دلایل اصلی خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

در صورتی که برق رسانی دستگاه به پمپ تخلیه با مشکل همراه باشد، پمپ تخلیه کار نمی کند. اگر قسمت بوئین پمپ، به دلیل مشکل الکتریکی سوخته باشد عملکرد پمپ دچار مشکل خواهد شد.

وجود جسم خارجی اضافی متصل به پروانه پمپ نیز فشار زیادی به پمپ وارد خواهد کرد و باعث سوختن پمپ می شود.

اگر آب به قطعات پمپ تخلیه نفوذ کند، می تواند عامل سوختن پمپ تخلیه ظرفشویی باشد.

زمانی که این قطعه بسوزد تعمیر پمپ آب ماشین ظرفشویی بی فایده است و باید به طور کامل آن را تعویض کنید.

4- گرفتگی فاضلاب

علت خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی ممکن است مشکل از گرفتگی فاضلاب باشد. احتمالاً شما گرفتگی فاضلاب را متوجه نخواهید شد. اما یکی از موارد اصلی که تعمیرکار بررسی می کند، مسیر دستگاه تا فاضلاب است.

5- نشتی آب

گاهی اوقات، پمپ تخلیه ظرفشویی به صورت یکسره کار می کند. این مشکل احتمال زیاد به خاطر نشتی آب است.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان