ترموکوپل اجاق گاز برای چیست؟

ترموکوپل اجاق گاز برای چیست؟

ترموکوپل اجاق گاز برای چیست؟ این سوالی است که شاید ذهن بسیاری از افرادی را که مشکلی برای اجاق گاز آنها پیش آمده به خود مشغول کرده باشد. وقتی صحبت از خرابی اجاق‌های آشپزخانه باشد، تکنسین‌های آموزش دیده‌ی تعمیر لوازم خانگی برای تشخیص آن‌ها کار نسبتاً آسانی دارند. امروزه اجاق‌های بسیار قابل اعتماد و باکیفیتی تولید می‌شود که از به روزترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند، اما حتی این اجاق گازها نیز از خرابی مصون نیستند. با گذشت زمان حتی بهترین برندهای لوازم آشپزخانه نیز نیاز به نگهداری و تعمیر پیدا می‌کنند.

ترموکوپل اجاق گاز برای چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال  خیلی خوبی است زیرا یکی از قطعات یدکی اجاق گازها که خرابی در آن بسیار متداول است، ترموکوپل اجاق است. پس دانستن پاسخ این سوال می‌تواند به حل یکی از رایج‌ترین مشکلات مردم با اجاق‌های آشپزخانه کمک کند.

ترموکوپل چیست؟

برای پاسخ به این سوال که ترموکوپل اجاق گاز برای چیست باید ابتدا بررسی کنیم که این قطعه چه نقشی را در اجاق‌های گاز برعهده دارد. ترموکوپل از جمله ضروری‌ترین قطعات هر اجاق گاز است چرا که وظیفه‌ی حفظ امنیت اجاق را عهده دارد. ترموکوپل به عنوان مولد برق استفاده می‌شود. به طوری که می‌تواند تا چند میلی‌ولت برق تولید کند و بدنه‌ی آن در برابر حرارت نیز مقاوم است. در اجاق گازهای امروزی از ترموکوپل به عنوان نوعی هشداردهنده استفاده می‌شود. به طوری که اگر یکی از قطعات به کار رفته در گاز عملکرد درستی نداشته باشد، ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و به این صورت از روشن شدن شعله‌های گاز جلوگیری می‌کند. همین فرآیند است که به حفظ ایمنی کمک می‌کند.

ترموکوپل چیست

دلایل استفاده از ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل از جمله ساده‌ترین سنسورهای حساس به دما است. در این وسیله هیچ نوع دستگاه الکتریکی وجود ندارد و شکسته نمی‌شود. هر چند که ممکن است بر اثر استفاده‌ی طولانی مدت دچار سوختگی شود که این مورد هم فقط در دیگ‌های بخار رخ می‌دهد که مدام در حال کار کردن هستند. ترموکوپل اجاق گازهای خانگی معمولا بین 20 تا 30 سال دوام می‌‌آورد. همانطور که گفته شد ترموکوپل نوعی نقش حفاظتی دارد. اگر سیستم یک اجاق آشپزخانه از گاز طبیعی استفاده کند لازم است برخی اقدامات ایمنی خاص در مورد آن رعایت شود. چرا که این گازها نسبت به آتش و حرارت حساس‌تر هستند. نقش ترموکوپل در اجاق گاز تامین همین ایمنی است. اگر ترموکوپل اجاق گاز شما هر آسیبی دیده باشد باید حتما در اولین فرصت برای تعمیر آن اقدام نمایید. چرا که در غیر این صورت سطح ایمنی اجاق تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

دلایل استفاده از ترموکوپل

مزایای استفاده از ترموکوپل اجاق گاز برای چیست؟

حال که به سوال ترموکوپل اجاق گاز برای چیست، پاسخ دادیم، می‌توانیم بررسی کنیم که استفاده از این قطعه در اجاق‌های آشپزخانه چه مزایایی دارد. اولین مزیت در استفاده از ترموکوپل سادگی آن است. همچنین این قطعه را از موادی تولید می‌کنند که تقریبا امکان شکستن یا سوختن ندارد. این موضوع سبب افزایش عمر این قطعه می‌شود و در صورت خرید اجاق گاز از یک برند خوب و معتبر، می‌توانید مطمئن باشید که با ترموکوپل آن به مشکل نخواهید خورد. ترموکوپل قیمت مناسبی هم دارد و جایگزینی آن خرج زیادی روی دستتان نخواهد گذاشت. مهمترین نکته در مورد ترموکوپل تاثیر آن در حفظ امنیت اجاق گاز است. این وسیله به سرعت سبب خاموش شدن گاز شده و تعویض آن کار راحتی است. در نتیجه می‌توانید به راحتی خودتان هم این قطعه را در خانه تعویض کنید.

امکان تعمیر ترموکوپل هم وجود دارد اما با توجه به قیمتی که یک قطعه‌ی نو دارد، تعمیر این قطعه ارزش زحمتی که برایش کشیده می‌شود را ندارد. برای تعمیر ترموکوپل باید دو فلز مختلف را در دمای بسیار بالا با یکدیگر جوش داده و لحیم کنید. انجام چنین کاری به ویژه در خانه، بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. پس به راحتی یک ترموکوپل جدید را با قطعه‌ی خراب قبلی جایگزین نمایید.

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان